00TB00D Samordnet byggeprosess

00TB00D Samordnet byggeprosess

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Bygg
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      20
    • Start
      2022 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet.

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller og prosesser og verktøy som anvendes innenfor en samordnet byggeprosess
  • har kunnskap om bruk av relevant IT-verktøy i en byggeprosess og utarbeide enkle bransjerelaterte tegninger ved hjelp av et relevant DAK-verktøy
  • kan beskrive krefter som virker på enkle konstruksjonselementer og forklare hvilke belastninger dette vil gi på de ulike deler og sammenføyninger
  • har kunnskap om byggeprosesser for utendørs anlegg og konstruksjoner og har innsikt i tekniske standarder og krav
  • har kunnskap om byggematerialenes oppbygning, karakteristiske egenskaper og bruksområde
  • har kunnskap om bygg-, anleggs- og VVS-tekniske tegninger (både digitale og papirutgaver)
  • har kunnskap om teori, data og utstyr til bransjerelevant geomatikk
  • har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
  • har kunnskap om miljøutfordringer knyttet til både det ytre miljø, inneklima, byggematerialer, røranlegg (VA), utendørs konstruksjoner og bearbeiding, og kjenner til vanlig brukt utstyr innenfor bygg og anlegg
  • har kunnskap om lydforhold i bygninger
  • har kunnskaper om branntekniske forutsetninger og brannstrategier i bygninger
  • har kunnskap om krav og sertifiseringsordninger for byggematerialer
  • kan vurdere nøyaktigheten på kartbaser, beregne koordinater på objekter (bygninger) og sette objektene ut i terrenget og måle inn ferdige objekter(bygninger) og legge dette inn på kartet
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende regelverk, som bygningslovgivning, forskrifter, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet
  • kan vurdere energitekniske løsninger på byggkonstruksjoner og tekniske installasjoner
  • har bransjekunnskap, kjennskap til gjennomføring av byggeprosesser, hvilke aktører som inngår og deres rolle
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
  • kjenner til bygg- og anleggsbransjens historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for faglige valg, utstyr og metoder i en byggeprosess
  • kan gjøre rede for krefter i konstruksjonselementer og kan utføre enkle statiske beregninger
  • kan gjøre rede for krav i standarder og sertifiseringer
  • kan reflektere over aktuelle krav og metoder i forbindelse med grunnarbeider knyttet til ulike bygg og anleggskonstruksjoner
  • kan reflektere over brann- og lydtekniske forhold i byggeprosjekter samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn
  • kan finne og henvise til relevant fagstoff og utføre enkle, termodynamiske og energitekniske beregninger, relatert til bygg og anleggsbransjen og aktuelle arbeidsoppgaver
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre bygg- og anleggsprosjekter i alle faser av et bygg eller anlegg, som deltaker eller leder i gruppe i tråd med etiske krav om bærekraftige bygg og anlegg og gjeldende retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter kunders behov og myndigheters krav i en samordnet byggeprosess
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen bygg- og anleggsbransjen og på tvers av fag, samt med byggherrer og myndigheter for å utvide egen kunnskap
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende bygg- og anleggsprosjekter
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen bygg- og anleggsfaget
Emnets tema

Bygg- og anleggskonstruksjoner

  • Geologi
  • Jord- og bergarter
  • Geoteknikk
  • Grunnvann og enkel hydraulikk
  • Grunnundersøkelser
  • Beregningsgrunnlag
  • Grunnleggende konstruksjonslære
  • Laster og lastvirkninger
  • Fundamentering
  • Skråninger og oppfylling
  • Jordtrykk
  • Geosynteter

Tekniske installasjoner i bygg

  • Teknisk utvikling av installasjoner i bygg
  • Miljøutfordringer knyttet til røranlegg
  • Krav til installasjoner i byggtekniske forskrifter
  • Installasjoner i byggetomten
  • Sanitærinstallasjoner i bygg
  • Ventilasjonsanlegg
  • Vannbårne varme- og kjøleanlegg
  • Varmepumper og aircondition
  • Elektriske installasjoner i bygg
  • SMARThus-teknologi

Energi- og miljøeffektive bygg og anlegg

  • Bakgrunn for krav om energieffektivisering: Drivhuseffekten og klimapolitikk
  • Energi-enheter, -symboler, -former og –kilder
  • Energikrav og tekniske begreper i byggtekniske forskrifter
  • Inneklima
  • Prinsipper for energieffektive bygg
  • ENØK tiltak og LCC
  • Støtteordninger fra Enova
  • Energibudsjett e. NS 3031
  • Passivhusstandard NS 3700/3701
  • Lokal og fornybar energiforsyning
  • Graddagstall og energiovervåkning

Dokumentasjonsforståelse og DAK

  • Tegningsforståelse
  • Skjemaer og skjematikk
  • Utarbeidelse av skisser og tegningsgrunnlag
  • Dataassistert konstruksjon/BygningsInformasjonsModellering (DAK og BIM)
  • IKT i Byggebransjen
  • Norsk Standard vedr. tegning og dokumentasjon

Materialteknologi

  • Byggematerialenes generelle egenskaper
  • Plast, glass og gummi
  • Metaller
  • Naturlige og knuste steinmaterialer
  • Kjemikalier
  • Lim, bindemidler, fugematerialer og mørtler
  • Stål og stålprodukter
  • Tre og treprodukter
  • Betong, lettbetong og prefabrikkerte betongprodukter
  • Murverk, tegl og keramiske produkter
  • Isolasjonsmaterialer
  • Papp, folier og asfaltprodukter
  • Kledninger, belegg og tapeter

Geomatikk

  • Bruk, kontroll og justering av nivellerkikkert
  • Bruk av laser og totalstasjon
  • Bruk av kart og tegninger
  • Digitale kart
  • Grunnlag i koordinatberegning
  • Beregning og bruk av stikkingsdata (høyder og koordinater)
  • Innmåling og utstikking
  • Lengde- og tverrprofil
  • Masseberegning
  • Arealberegninger
Arbeidskrav
  • En emneprøve, karaktersettes (A-F)
  • Et tverrfaglig miniprosjekt, karaktersettes (A-F)
  • Et gruppearbeid m/fremføring, karaktersettes (A-F)
  • Et prosjekt med individuell innlevering. (Bestått/ikke bestått)
  • Et prosjekt med individuell innlevering, karaktersettes (A-F)
AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
300 Time(r)
Veiledning
100 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Vurdering

Bortsett fra ett av to prosjekter med individuell innlevering, karaktersettes arbeidskravene (A-F)

Ett prosjekt med individuell innlevering vurderes med bestått/ikke bestått