00HH17D Emne 3B: Organisering, kvalitetssikring og finansiering av tannhelsetjenesten

00HH17D Emne 3B: Organisering, kvalitetssikring og finansiering av tannhelsetjenesten

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      7
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om relevante IKT-verktøy for organisering, kvalitetssikring og finansiering av tannhelsetjenesten
• har kunnskap om pasientadministrativt system og konsekvenser av registreringspraksis
• har kunnskap om HMS
• har kunnskap om å identifisere, korrigere og forebygge avvik
• har innsikt i gjeldende lover og andre rammebetingelser for tannhelsetjenesten
• har innsikt i prosedyrer for kvalitetssikring i tannhelsetjenesten
• har kunnskap om organisering, kvalitetssikring og finansiering av tannhelsetjenesten
• kan oppdatere sin kunnskap om organisering, kvalitetssikring og finansiering av tannhelsetjenesten
• forstår hvilken betydning kvalitetssikring av pasientadministrative og andre relevante data har for kontroll, statistikk og økonomi

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende kunnskap om relevante IKT-verktøy for å understøtte organisering, kvalitetssikring og finansiering av tannhelsetjenesten
• kan anvende kunnskap om konsekvenser av registreringspraksis til å identifisere, korrigere og forebygge avvik
• kan anvende faglig kunnskap til forbedring av HMS
• kan anvende faglig kunnskap til å identifisere, korrigere og forebygge avvik
• kan anvende IKT-verktøy som er relevante for organisering, kvalitetssikring og finansiering innen tannhelsetjenesten
• kan finne og kvalitetssikre informasjon og fagstoff som er relevant for organisering, kvalitetssikring og finansiering innen tannhelsetjenesten
• kan kartlegge en situasjon mht. avvik eller uventede hendelser og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for etiske prinsipper og retningslinjer som gjelder innenfor tannhelsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved identifisering, korrigering og forebygging av avvik
  • kan levere kvalitet basert på pasientens behov innenfor gjeldende lover og retningslinjer for tannhelsetjenesten