00HH17B Emne 2: Kommunikasjon, service og arbeidsflyt

00HH17B Emne 2: Kommunikasjon, service og arbeidsflyt

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2025 Vår
Used in other programs
  • Helseadministrasjon
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om kommunikasjon og service
• har kunnskap om relasjonsbygging og veiledning av brukere og kollegaer
• har kunnskap om administrasjon og arbeidsflyt
• har innsikt i lover, regler og andre nasjonale føringer som regulerer pasientenes rettigheter og helsepersonellets plikter
• har kunnskap om kommunikasjon, service og tverrfaglig arbeidsflyt
• kan oppdatere sin kunnskap om kommunikasjon, service og arbeidsflyt
• forstår betydningen kommunikasjon og service overfor pasienter og pårørende har for effektivitet og produktivitet

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende kunnskap om kommunikasjon til å gi og ta imot budskap og for å skille mellom egne og andres følelser og behov
• kan anvende sin kunnskap om service overfor brukere og kollegaer
• kan anvende sin kunnskap om arbeidsflyt for å effektivisere og kvalitetssikre kontortjenesten
• kan anvende kommunikasjonsteknikk for å håndtere pasienter med ulike forutsetninger
• kan anvende kommunikasjonsteknikk for å håndtere pasienter med utagerende og truende atferd
• kan anvende kommunikasjonsteknikk i samspill med pasienter med ulik kulturell tilhørighet
• kan anvende relevante verktøy og gjeldende prosedyrer for å ivareta arbeidsflyt i henhold til gjeldende lover og regler
• kan finne informasjon og fagstoff om kommunikasjon, service og arbeidsflyt som er relevant i medisinskfaglig kontortjeneste
• kan kartlegge en arbeidsflytsituasjon for å identifisere avvik og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for etiske prinsipper og retningslinjer innenfor helse- og omsorgstjenesten, som personvern, sikkerhet og taushetsplikt
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i yrkesutøvelsen
  • kan kommunisere og yte service basert på brukerbehov og brukermedvirkning med respekt for individets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner med kollegaer både tverrfaglig og innen eget fagområde
Arbeidskrav

Skriftlig individuell oppgave

Individuell skriftlig oppgave med tema ut fra læringsutbyttebeskrivelser i emnet.  Antall ord: 2500 +/- 10 %.

Oppgaven skal presenteres for klassen etter gitte kriterier og på egen arbeidsplass. Noen presentasjoner vil være digitale på Teams og andre i klasserommet. Medstudentvurdering (hverandrevurdering) etter gitte kriterier av fremføringen i klassen med påfølgende vurdering av faglærer.

For at arbeidskravet skal bli godkjent, må oppgaven inkludert fremføringen i klassen, vurderes til beståttkarakter. Presentasjon på egen arbeidsplass er godkjent ved gjennomføring.

Refleksjonsnotat

Studenten leverer et individuelt skriftlige refleksjonsnotat til den individuelle oppgaven. Notatet skal inneholde studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Antall ord: 300 +/- 10 %.  Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.

Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskravene være godkjent.

Karakter gis på bakgrunn av de to skriftlige oppgavene, framføringen i klassen i den andre oppgaven og fagsamtalen. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.