00HH17B Emne 2: Kommunikasjon, service og arbeidsflyt
00HH17B Emne 2: Kommunikasjon, service og arbeidsflyt
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramHelseadministrasjon
- StudiestedKuben
- Studiepoeng12
- Start2025 Vår
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap om kommunikasjon og service
• har kunnskap om relasjonsbygging og veiledning av brukere og kollegaer
• har kunnskap om administrasjon og arbeidsflyt
• har innsikt i lover, regler og andre nasjonale føringer som regulerer pasientenes rettigheter og helsepersonellets plikter
• har kunnskap om kommunikasjon, service og tverrfaglig arbeidsflyt
• kan oppdatere sin kunnskap om kommunikasjon, service og arbeidsflyt
• forstår betydningen kommunikasjon og service overfor pasienter og pårørende har for effektivitet og produktivitet
Studenten:
• kan anvende kunnskap om kommunikasjon til å gi og ta imot budskap og for å skille mellom egne og andres følelser og behov
• kan anvende sin kunnskap om service overfor brukere og kollegaer
• kan anvende sin kunnskap om arbeidsflyt for å effektivisere og kvalitetssikre kontortjenesten
• kan anvende kommunikasjonsteknikk for å håndtere pasienter med ulike forutsetninger
• kan anvende kommunikasjonsteknikk for å håndtere pasienter med utagerende og truende atferd
• kan anvende kommunikasjonsteknikk i samspill med pasienter med ulik kulturell tilhørighet
• kan anvende relevante verktøy og gjeldende prosedyrer for å ivareta arbeidsflyt i henhold til gjeldende lover og regler
• kan finne informasjon og fagstoff om kommunikasjon, service og arbeidsflyt som er relevant i medisinskfaglig kontortjeneste
• kan kartlegge en arbeidsflytsituasjon for å identifisere avvik og behov for iverksetting av tiltak
Studenten:
- har forståelse for etiske prinsipper og retningslinjer innenfor helse- og omsorgstjenesten, som personvern, sikkerhet og taushetsplikt
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i yrkesutøvelsen
- kan kommunisere og yte service basert på brukerbehov og brukermedvirkning med respekt for individets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner med kollegaer både tverrfaglig og innen eget fagområde
2 innleveringer, en individuell og en i gruppe, ut fra læringutbyttebeskrivelser. ca 2500 ord pr innlevering.
Begge innleveringene skal presenteres på arbeidsplassen og for klassen.
Noen presentasjoner vil være digitale på Teams og andre i klasserommet.
Det leveres også refleksjonsnotat til begge innleveringene.