00HH17B Emne 2: Kommunikasjon, service og arbeidsflyt

00HH17B Emne 2: Kommunikasjon, service og arbeidsflyt

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2023 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om kommunikasjon og service
• har kunnskap om relasjonsbygging og veiledning av brukere og kollegaer
• har kunnskap om administrasjon og arbeidsflyt
• har innsikt i lover, regler og andre nasjonale føringer som regulerer pasientenes rettigheter og helsepersonellets plikter
• har kunnskap om kommunikasjon, service og tverrfaglig arbeidsflyt
• kan oppdatere sin kunnskap om kommunikasjon, service og arbeidsflyt
• forstår betydningen kommunikasjon og service overfor pasienter og pårørende har for effektivitet og produktivitet

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende kunnskap om kommunikasjon til å gi og ta imot budskap og for å skille mellom egne og andres følelser og behov
• kan anvende sin kunnskap om service overfor brukere og kollegaer
• kan anvende sin kunnskap om arbeidsflyt for å effektivisere og kvalitetssikre kontortjenesten
• kan anvende kommunikasjonsteknikk for å håndtere pasienter med ulike forutsetninger
• kan anvende kommunikasjonsteknikk for å håndtere pasienter med utagerende og truende atferd
• kan anvende kommunikasjonsteknikk i samspill med pasienter med ulik kulturell tilhørighet
• kan anvende relevante verktøy og gjeldende prosedyrer for å ivareta arbeidsflyt i henhold til gjeldende lover og regler
• kan finne informasjon og fagstoff om kommunikasjon, service og arbeidsflyt som er relevant i medisinskfaglig kontortjeneste
• kan kartlegge en arbeidsflytsituasjon for å identifisere avvik og behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for etiske prinsipper og retningslinjer innenfor helse- og omsorgstjenesten, som personvern, sikkerhet og taushetsplikt
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i yrkesutøvelsen
  • kan kommunisere og yte service basert på brukerbehov og brukermedvirkning med respekt for individets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner med kollegaer både tverrfaglig og innen eget fagområde
Arbeidskrav

2 innleveringer, en individuell og en i gruppe, ut fra læringutbyttebeskrivelser.  ca 2500 ord pr innlevering.

Begge innleveringene skal presenteres på arbeidsplassen og for klassen.

Noen presentasjoner vil være digitale på Teams og andre i klasserommet.

Det leveres også refleksjonsnotat til begge innleveringene. 

Vurdering

Første innlevering vurderes til bestått/ ikke bestått

Andre innlevering med gradert karakter. (A-F)

Refleksjonsnotatet er godkjent ved innlevering.

Emne karakter gis når alt er bestått og de vil gis karakter bestått /ikke bestått som emnekarakter.