00H001E Fordypning om særskilt tilrettelegging for barn og unge
00H001E Fordypning om særskilt tilrettelegging for barn og unge
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• kan oppdatere sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget
• barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap av betydningen av sitt mandat i egen yrkesutøvelse
• har innsikt i lover, forskrifter og planverk som er relevant for fordypningen
• har kjennskap til egen yrkesgruppes betydning i oppvekstsektoren
Studenten:
• kan anvende sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget – Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap om betydningen av tidlig innsats og verdien av dette
• kan anvende lover, forskrifter og planverk som er relevant for fordypningsarbeidet
• kan ut fra valgte tema, kunne bruke fagkunnskaper til det beste for enkeltindividet
• kan finne informasjon og fagstoff fra oppvekstområdet som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
• forstår egen yrkesgruppes rolle i et oppvekstperspektiv og kan drøfte sammenhengen mellom teorier om barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og praksis
Studenten:
• har utviklet en etisk grunnholdning og har forståelse for barn og unges behov innen oppvekstfaget
• har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid med barn og unge med behov for særskilte tilrettelegging
• har forståelse for yrkesetiske prinsipper knyttet til dokumentasjon, personvern og anonymisering i oppgaveskriving
Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Fordypningsoppgaven skal danne grunnlaget for muntlig eksamen som gjennomføres individuelt.
Framdriftsplan
Innleving av framdriftsplan med problemstilling for oppgaven. Må godkjennes av faglærer.
Individuell veiledning
Studenten har krav på minst én individuell veiledning innen 4 uker før innleveringsfrist. Godkjent ved gjennomføring.
Fordypningsoppgave
Studenten skal gjennomføre et fordypningsarbeid, ut fra et selvvalgt tema og problemstilling knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner. Fordypningsoppgaven gjennomføres primært individuelt. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %)
Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Arbeidskravet er godkjent når det oppfyller formelle krav til oppgaven, og oppgaven er innlevert innen fristen. Vurderingen med karakter inngår i eksamenen.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Veiledning | 20 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 120 Time(r) |
For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått tidligere gjennomførte emner, inkludert praksisperioden. I tillegg må arbeidskravene til emnet være godkjent.
Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er fordypningsoppgaven, og en muntlig høring med utgangspunkt i oppgaven.
Fordypningsoppgaven og den muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom den skriftlige delen (fordypningsoppgaven) vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.
Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.
Fordypningsoppgaven skal vurderes ut fra følgende kriterier:
- Faglig rettet
Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet. Kompetanse fra studentenes basisfag skal komme til uttrykk.
- Metodisk redegjørelse
Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens retningslinjer for oppgaveskriving.
- Selvstendighet
Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
- Oppgavelikhet
Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale. Skolen benytter seg av plagiat kontroll.