00H001E Fordypning om særskilt tilrettelegging for barn og unge
00H001E Fordypning om særskilt tilrettelegging for barn og unge
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• kan oppdatere sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget
• barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap av betydningen av sitt mandat i egen yrkesutøvelse
• har innsikt i lover, forskrifter og planverk som er relevant for fordypningen
• har kjennskap til egen yrkesgruppes betydning i oppvekstsektoren
Studenten:
• kan anvende sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget – Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap om betydningen av tidlig innsats og verdien av dette
• kan anvende lover, forskrifter og planverk som er relevant for fordypningsarbeidet
• kan ut fra valgte tema, kunne bruke fagkunnskaper til det beste for enkeltindividet
• kan finne informasjon og fagstoff fra oppvekstområdet som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
• forstår egen yrkesgruppes rolle i et oppvekstperspektiv og kan drøfte sammenhengen mellom teorier om barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og praksis
Studenten:
• har utviklet en etisk grunnholdning og har forståelse for barn og unges behov innen oppvekstfaget
• har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid med barn og unge med behov for særskilte tilrettelegging
• har forståelse for yrkesetiske prinsipper knyttet til dokumentasjon, personvern og anonymisering i oppgaveskriving
Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Fordypningsoppgaven skal danne grunnlaget for muntlig eksamen som gjennomføres individuelt.
Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang: 15 – 20 sider
Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres i utgangspunktet i gruppe. Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig / tentativ problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen leveres til fastsatt tid i 4. semester. Erfaringer fra praksisperioden knyttes til fordypningsoppgaven.
Studentgruppa har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Veiledning | 20 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 120 Time(r) |
- For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått emnene og praksis / prosjektperioden.
- Fordypningsoppgaven skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.
- Muntlig eksamen vurderes med en intern og en ekstern sensor.
- Endelig individuelle eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen.
Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier:
Faglig rettet:
Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet. Kompetanse fra studentenes basisfag / grunnutdanning skal komme til uttrykk.
Metodisk redegjøringskrav:
Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne frem kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og vise til saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med etiske retningslinjer for oppgaveskriving.
Selvstendighet:
Besvarelsen må vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles kritisk, saklig og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
Oppgavelikhet:
Besvarelsen må ikke ha påfallende likheter med andre besvarelser eller annet publisert materiale.
Karakter:
Det gis en foreløpig skriftlig karakter på fordypningsoppgaven, ca. 14 dager etter innlevering.