00H001E Fordypning om særskilt tilrettelegging for barn og unge

00H001E Fordypning om særskilt tilrettelegging for barn og unge

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• kan oppdatere sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget
• barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap av betydningen av sitt mandat i egen yrkesutøvelse
• har innsikt i lover, forskrifter og planverk som er relevant for fordypningen
• har kjennskap til egen yrkesgruppes betydning i oppvekstsektoren

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget – Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap om betydningen av tidlig innsats og verdien av dette
• kan anvende lover, forskrifter og planverk som er relevant for fordypningsarbeidet
• kan ut fra valgte tema, kunne bruke fagkunnskaper til det beste for enkeltindividet
• kan finne informasjon og fagstoff fra oppvekstområdet som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
• forstår egen yrkesgruppes rolle i et oppvekstperspektiv og kan drøfte sammenhengen mellom teorier om barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og praksis

Generell kompetanse

Studenten:
• har utviklet en etisk grunnholdning og har forståelse for barn og unges behov innen oppvekstfaget
• har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid med barn og unge med behov for særskilte tilrettelegging
• har forståelse for yrkesetiske prinsipper knyttet til dokumentasjon, personvern og anonymisering i oppgaveskriving

Emnets tema

Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Fordypningsoppgaven skal danne grunnlaget for muntlig eksamen som gjennomføres individuelt.

Arbeidskrav

Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang: 15 – 20 sider

Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres i utgangspunktet i gruppe. Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig / tentativ problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen leveres til fastsatt tid i 4. semester. Erfaringer fra praksisperioden knyttes til fordypningsoppgaven.

Studentgruppa har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Veiledning
20 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
120 Time(r)
Vurdering
  • For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått emnene og praksis / prosjektperioden.
  • Fordypningsoppgaven skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.
  • Muntlig eksamen vurderes med en intern og en ekstern sensor.
  • Endelig individuelle eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen.

Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier:

Faglig rettet:

Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet. Kompetanse fra studentenes basisfag / grunnutdanning skal komme til uttrykk.

Metodisk redegjøringskrav:

Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne frem kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og vise til saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med etiske retningslinjer for oppgaveskriving.

Selvstendighet:

Besvarelsen må vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles kritisk, saklig og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.

Oppgavelikhet:

Besvarelsen må ikke ha påfallende likheter med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

Karakter:

Det gis en foreløpig skriftlig karakter på fordypningsoppgaven, ca. 14 dager etter innlevering.