00H001D Praksis om særskilt tilrettelegging for barn og unge

00H001D Praksis om særskilt tilrettelegging for barn og unge

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2025 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om betydningen av livsmestring og tidlig innsats, og hvilke betydning dette har i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap om pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging og dokumentasjon som kan anvendes i praksis
• har kunnskap om forskjellige relevante samarbeidspartnere, og hvordan disse kan benyttes til det beste for enkeltindividet
• har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praksisstedet

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende kunnskap om livsmestring og tidlig innsats og hvilke betydning dette har i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kan anvende relevante pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, og dokumentasjon som kan anvendes i praksis
• kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning i møte med ulike individer knyttet til praksisstedet
• kan finne informasjon og fagstoff som er relevant i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging

Generell kompetanse

Studenten:
• har forståelse for ulike yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har utviklet en etisk grunnholdning i møte med enkeltindividet
• kan skape relasjoner, inkludere og samarbeide med barn, ungdom, foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner
• kan bidra inn i ulike arbeidsmetoder for barn og unge gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i praksis

Emnets tema

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Praksis skal ha en varighet på minimum 10 uker, utplassering skal dessuten ha et omfang på minimum 225 timer. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Praksis kan gjennomføres som et sammenhengende emne, eller fordeles utover i studieløpet.

Arbeidskrav

Felles for alle studenter:

Faglærer gir skriftlig og ofte muntlig tilbakemelding på oppgavene.

Omfang praksis

Studenten skal gjennomføre 10 uker i praksis. Dersom en student avbryter en praksisperiode uten dokumentert grunn, blir praksisperioden ikke godkjent. 

Framdriftsplan

Skriftlig framdriftsplan med mål, tema og problemstilling. Må godkjennes av faglærer.

Refleksjonsnotater

Ett skriftlige refleksjonsnotat på 300 -500 ord (+/- 10 %), og med følgende innleveringstidspunkt og innhold:

  • Etter ca. 5 uker i praksis, studentens refleksjoner om praksiserfaringene knyttet til fremdriftsplan og mål

Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

Alternativ 1: Student med praksis på egen arbeidsplass

Rapport

Tema utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Skriftlig praksisrapport på minimum 2000 ord. Rapporten må følge angitt mal. Framlegg for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må rapporten og framføringen vurderes til karakter bestått.

Framlegg

Framlegg på egen arbeidsplass av utviklingsarbeidet. Godkjent ved gjennomføring.

Alternativ 2: Student med praksis på ekstern arbeidsplass

Prosjektrapport

En prosjektrapport fra praksis på minimum 2000 ord. Rapporten må følge angitt mal.  Framlegg for klassen.  For at arbeidskravet skal være godkjent, må prosjektrapport og framlegg vurderes til karakter bestått.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
96 Time(r)
Veiledning
32 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
192 Time(r)
Praksis
225 Time(r)
Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskravene være godkjent, inkludert omfanget av praksisen. Praksis vurderes til karakter bestått / ikke bestått.

For studenter med praksis på ekstern arbeidsplass foretas det en underveisvurdering omtrent midt i praksisperioden i samarbeid mellom arbeidsplassen og faglærer. Vurderingen er studentens praksisgjennomføring knyttet til fremdriftsplan og mål. Dersom studenten står i fare for ikke bestått praksis, gis det et varsel til studenten om dette.