00H001D Praksis om særskilt tilrettelegging for barn og unge

00H001D Praksis om særskilt tilrettelegging for barn og unge

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      12
    • Start
      2024 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om betydningen av livsmestring og tidlig innsats, og hvilke betydning dette har i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har kunnskap om pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging og dokumentasjon som kan anvendes i praksis
• har kunnskap om forskjellige relevante samarbeidspartnere, og hvordan disse kan benyttes til det beste for enkeltindividet
• har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter knyttet til praksisstedet

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende kunnskap om livsmestring og tidlig innsats og hvilke betydning dette har i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kan anvende relevante pedagogiske verktøy for observasjon, planlegging, og dokumentasjon som kan anvendes i praksis
• kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning i møte med ulike individer knyttet til praksisstedet
• kan finne informasjon og fagstoff som er relevant i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging

Generell kompetanse

Studenten:
• har forståelse for ulike yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• har utviklet en etisk grunnholdning i møte med enkeltindividet
• kan skape relasjoner, inkludere og samarbeide med barn, ungdom, foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner
• kan bidra inn i ulike arbeidsmetoder for barn og unge gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i praksis

Emnets tema

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Praksis skal ha en varighet på minimum 10 uker, utplassering skal dessuten ha et omfang på minimum 225 timer. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Praksis kan gjennomføres som et sammenhengende emne, eller fordeles utover i studieløpet.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: barn med særskilte behov av ulik og sammensatt art

Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang 5 – 8 sider.

Ta utgangspunkt i egen eller tenkt arbeidsplass og «velg deg ut» et barn med særskilte behov.

1. Beskriv barnets utfordringer, lærevansker og evt. funksjonshemning

2. Beskriv hvilke behov barnet har for hjelp

3. Undersøk og gjør rede for hvilke rettigheter barnet og barnets familie har

4. Gjør rede for og faglig begrunn hvordan du vil tilrettelegge for dette barnet

Arbeidskrav 2: Tverrfaglig samarbeid

Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang 5 - 8 sider.

Beskriv en case fra et tverrfaglig samarbeid og drøft hvordan du som yrkesutøver kan nyttiggjøre deg kompetansen til de ulike faginstansene

Arbeidskrav 3: Individuell skriftlig refleksjon

Individuell skriftlig refleksjon over eget læringsutbytte av emne. Omfang: 1 -2 sider

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
96 Time(r)
Veiledning
32 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
192 Time(r)
Vurdering

Arbeidskrav 1:

Skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. Vurdering gis med karakter A – F.

Arbeidskrav 2:

Skriftlig tilbakemelding fra lærer. Vurdering gis med karakter A – F.

Arbeidskrav 3:

Vurdering: bestått / ikke bestått.