00H001C Tidlig innsats
00H001C Tidlig innsats
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedOslo
- Studiepoeng14
- Start2025 Vår
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap om betydningen av tidlig innsats og verdien av dette
• har kunnskap om lover og rettigheter for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, og viktigheten av tverretatlig og tverrfaglig samarbeid
• har forståelse for viktigheten av egen tilstedeværelse i arbeidet med barn og unge i risikosituasjoner
• kan reflektere over viktigheten av vennskap og sosialisering sett opp mot barn og unges helthetlige utvikling
• har kunnskap om ulike måter barn og unge kan leve i, og oppleve krise
• forstår behovet for og viktigheten av observasjoner og tilrettelegging for enkeltindividet
Studenten:
• kan finne og anvende fagkunnskap om tidlig innsats for enkeltindividet
• kan anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kunne anvende egen tilstedeværelse til det beste for ulike enkeltindivider
• kan finne informasjon som er relevant i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kan anvende kunnskap om barn og unge i krise til det beste for enkeltindividet
• kan anvende ulike observasjoner på en hensiktsmessigmåte i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Studenten:
• har utviklet en etisk grunnholdning i sitt møte med andre mennesker
• har forståelse for innholdet i begrepet tidlig innsats
• har forståelse for og kan bruke ulike pedagogiske metoder og verktøy i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kunne bruke sin kompetanse om traumebasert omsorg i møte med barn og unge i ulike kriser
• har utviklet en etisk grunnholdning for barn og unge med fokus på tidlig innsats
Emnet skal vise til viktigheten av ulike faktorer knyttet til barn og unges helhetlige utvikling. Emnet skal bidra til kunnskap om de ulike måtene barn og unge kan leve i, og oppleve krise. Emnet skal understreke viktigheten av studentens egen tilstedeværelse, og hvilken betydning dette kan ha for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i ulike livssituasjoner. Emnet skal og vise til ulike lovverk som kan være relevant inn mot tidlig innsats. Emnet skal bidra til økt forståelse for viktigheten av observasjoner og tilrettelegging for enkeltindividet
3a. Tidlig innsats:
• Rettigheter og lover for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og deres familier
• Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
• Barn og unge i risikosituasjoner
• Post-migrasjon
• Vennskap/sosialisering
• Barn og unges helhetlige utvikling
3b. Barn i krise:
• Barn og unge som pårørende
• Traumebasert omsorg
• Omsorgssvikt
• Seksuelle overgrep
• Alvorlig syke barn
3c. Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging:
• Barn og unge med sammensatte vansker
• Barn og unge med funksjonsnedsettelse
• Språkvansker
• Synshemning
• Hørselshemning
• Autismespekteret
• ADHD/ADD
• Tourettes
• Kroniske sykdommer
Oppgavene utarbeides etter prinsippene for problembasert læring (PBL) – se omtale i studieplanen. Faglærer gir skriftlig og ofte muntlig tilbakemelding på oppgavene.
1. Individuell skriftlig oppgave
Tema: Tidlig innsats. Skriftlig individuell oppgave. Omfang 3000 ord (+/- 10 %). Diskusjon og forberedelse i kollokviegrupper. Vurdering gis med karakter A-F. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med beståttkarakter.
2. Skriftlig oppgave
Skriftlig oppgave. Besvares i individuelt eller som gruppearbeid. Omfang 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig fremlegg for klassen individuelt eller i gruppe.
Den skriftlige oppgaven inkludert framlegget vurderes med karakter A-F. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med beståttkarakter.
3. To refleksjonsnotat
Til hver av de to skriftlige innleveringene skal studenten levere et individuelt refleksjonsnotat. Notatet skal inneholde studentens tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats, den veiledning som er gitt og ev. gruppedynamikk. Omfang ca. 300- 500 ord for hvert refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatene må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Veiledning | 24 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 192 Time(r) |