00H001C Tidlig innsats
00H001C Tidlig innsats
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedKristiansand, Kuben
- Studiepoeng14
- Start2024 Vår
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap om betydningen av tidlig innsats og verdien av dette
• har kunnskap om lover og rettigheter for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, og viktigheten av tverretatlig og tverrfaglig samarbeid
• har forståelse for viktigheten av egen tilstedeværelse i arbeidet med barn og unge i risikosituasjoner
• kan reflektere over viktigheten av vennskap og sosialisering sett opp mot barn og unges helthetlige utvikling
• har kunnskap om ulike måter barn og unge kan leve i, og oppleve krise
• forstår behovet for og viktigheten av observasjoner og tilrettelegging for enkeltindividet
Studenten:
• kan finne og anvende fagkunnskap om tidlig innsats for enkeltindividet
• kan anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kunne anvende egen tilstedeværelse til det beste for ulike enkeltindivider
• kan finne informasjon som er relevant i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kan anvende kunnskap om barn og unge i krise til det beste for enkeltindividet
• kan anvende ulike observasjoner på en hensiktsmessigmåte i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Studenten:
• har utviklet en etisk grunnholdning i sitt møte med andre mennesker
• har forståelse for innholdet i begrepet tidlig innsats
• har forståelse for og kan bruke ulike pedagogiske metoder og verktøy i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kunne bruke sin kompetanse om traumebasert omsorg i møte med barn og unge i ulike kriser
• har utviklet en etisk grunnholdning for barn og unge med fokus på tidlig innsats
Emnet skal vise til viktigheten av ulike faktorer knyttet til barn og unges helhetlige utvikling. Emnet skal bidra til kunnskap om de ulike måtene barn og unge kan leve i, og oppleve krise. Emnet skal understreke viktigheten av studentens egen tilstedeværelse, og hvilken betydning dette kan ha for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i ulike livssituasjoner. Emnet skal og vise til ulike lovverk som kan være relevant inn mot tidlig innsats. Emnet skal bidra til økt forståelse for viktigheten av observasjoner og tilrettelegging for enkeltindividet
3a. Tidlig innsats:
• Rettigheter og lover for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og deres familier
• Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
• Barn og unge i risikosituasjoner
• Post-migrasjon
• Vennskap/sosialisering
• Barn og unges helhetlige utvikling
3b. Barn i krise:
• Barn og unge som pårørende
• Traumebasert omsorg
• Omsorgssvikt
• Seksuelle overgrep
• Alvorlig syke barn
3c. Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging:
• Barn og unge med sammensatte vansker
• Barn og unge med funksjonsnedsettelse
• Språkvansker
• Synshemning
• Hørselshemning
• Autismespekteret
• ADHD/ADD
• Tourettes
• Kroniske sykdommer
Arbeidskrav 1: Planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet
Velg en aktuell situasjon med ett eller flere barn og unge med særskilte behov, på egen eller tenkt arbeidsplass. Planlegg, begrunn og gjennomfør en aktivitet som kan bidra til positiv helseatferd.
Skriftlig / praktisk oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Omfang skriftlig del: 5 – 8 sider. Omfang praktisk del: gjennomføres inne på skolen sammen med medstudenter og lærer. Tid: 30 min.
Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig refleksjon
Individuell skriftlig refleksjon over eget læringsutbytte i emnet. Omfang: 1 - 2 sider.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Veiledning | 24 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 192 Time(r) |