00H001C Tidlig innsats

00H001C Tidlig innsats

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kristiansand, Kuben
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2024 Vår
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om betydningen av tidlig innsats og verdien av dette
• har kunnskap om lover og rettigheter for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, og viktigheten av tverretatlig og tverrfaglig samarbeid
• har forståelse for viktigheten av egen tilstedeværelse i arbeidet med barn og unge i risikosituasjoner
• kan reflektere over viktigheten av vennskap og sosialisering sett opp mot barn og unges helthetlige utvikling
• har kunnskap om ulike måter barn og unge kan leve i, og oppleve krise
• forstår behovet for og viktigheten av observasjoner og tilrettelegging for enkeltindividet

Ferdigheter

Studenten:
• kan finne og anvende fagkunnskap om tidlig innsats for enkeltindividet
• kan anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kunne anvende egen tilstedeværelse til det beste for ulike enkeltindivider
• kan finne informasjon som er relevant i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kan anvende kunnskap om barn og unge i krise til det beste for enkeltindividet
• kan anvende ulike observasjoner på en hensiktsmessigmåte i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging

Generell kompetanse

Studenten:
• har utviklet en etisk grunnholdning i sitt møte med andre mennesker
• har forståelse for innholdet i begrepet tidlig innsats
• har forståelse for og kan bruke ulike pedagogiske metoder og verktøy i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
• kunne bruke sin kompetanse om traumebasert omsorg i møte med barn og unge i ulike kriser
• har utviklet en etisk grunnholdning for barn og unge med fokus på tidlig innsats

Emnets tema

Emnet skal vise til viktigheten av ulike faktorer knyttet til barn og unges helhetlige utvikling. Emnet skal bidra til kunnskap om de ulike måtene barn og unge kan leve i, og oppleve krise. Emnet skal understreke viktigheten av studentens egen tilstedeværelse, og hvilken betydning dette kan ha for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i ulike livssituasjoner. Emnet skal og vise til ulike lovverk som kan være relevant inn mot tidlig innsats. Emnet skal bidra til økt forståelse for viktigheten av observasjoner og tilrettelegging for enkeltindividet

3a. Tidlig innsats:
• Rettigheter og lover for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og deres familier
• Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
• Barn og unge i risikosituasjoner
• Post-migrasjon
• Vennskap/sosialisering
• Barn og unges helhetlige utvikling

3b. Barn i krise:
• Barn og unge som pårørende
• Traumebasert omsorg
• Omsorgssvikt
• Seksuelle overgrep
• Alvorlig syke barn

3c. Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging:
• Barn og unge med sammensatte vansker
• Barn og unge med funksjonsnedsettelse
• Språkvansker
• Synshemning
• Hørselshemning
• Autismespekteret
• ADHD/ADD
• Tourettes
• Kroniske sykdommer

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet

Velg en aktuell situasjon med ett eller flere barn og unge med særskilte behov, på egen eller tenkt arbeidsplass. Planlegg, begrunn og gjennomfør en aktivitet som kan bidra til positiv helseatferd.

Skriftlig / praktisk oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Omfang skriftlig del: 5 – 8 sider. Omfang praktisk del: gjennomføres inne på skolen sammen med medstudenter og lærer. Tid: 30 min.

Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig refleksjon

Individuell skriftlig refleksjon over eget læringsutbytte i emnet. Omfang: 1 - 2 sider.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Veiledning
24 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
192 Time(r)
Vurdering

Arbeidskrav 1:

Umiddelbar muntlig tilbakemelding fra lærer og medstudenter. Vurdering bestått / ikke bestått.

Arbeidskrav 2:

Vurdering bestått / ikke bestått.