00H001B Livsmestring
00H001B Livsmestring
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeOppvekstfag
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- StudiestedOslo
- Studiepoeng14
- Start2024 Høst
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har kunnskap og forståelse om viktigheten av at enkeltindividet opplever inkludering
• har innsikt om betydningen av livsmestring
• har kunnskap om de ulike etiske utfordringer knyttet til identitet, samt forståelse for hvilken betydning dette har for selvet
• kan reflektere over viktigheten av opplevelsen av å høre til for enkeltindividet
Studenten:
• kan vise til observasjoner og igangsette tiltak i samarbeid med kollegaer og fagmiljøer for å sikre en inkluderende hverdag
• kan anerkjenne viktigheten av livsmestring som grunnleggende bidrag inn til barn og unges følelse av egenverd og trivsel
• kan anvende etiske retningslinjer og verdisyn i arbeidet med barn og unges identitet
• kan bidra med faglig kunnskap i arbeidet for å motvirke opplevelsen av utenforskap
Studenten:
• har forståelse for innholdet i begrepene inkludering, livsmestring, identitet, og utenforskap for barn og unge
• kan skape relasjoner med barn, unge, foresatte, kollegaer og andre yrkesgrupper
• har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til livsmestring for barn og unge med fokus på inkludering, identitet og utenforskap
• har forståelse av enkeltindividets behov for inkludering og tilhørighet, og kunne anvende dette inn mot egen profesjon
Emnet skal bidra til en etisk forståelse for viktigheten av å oppleve livsmestring. Emnet skal ta for seg viktigheten av at enkeltindividet opplever inkludering og kunne bidra inn i arbeidet for å motvirke utenforskap for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Emnet skal vise til de ulike etiske utfordringene knyttet til identitet, samt hvilken betydning identitet har for selvet. Emnet skal vise til viktigheten av å skape gode relasjoner i yrkesutøvelsen knyttet til livsmestring, identitet, utenforskap og inkludering.
2a. Inkludering
2b. Livsmestring
2c. Identitet
2d. Utenforskap
Oppgavene utarbeides etter prinsippene for problembasert læring (PBL) – se omtale i studieplanen. Faglærer gir skriftlig og ofte muntlig tilbakemelding på oppgavene.
1. Gruppeoppgave
Tema: Livsmestring og relasjon. Gruppearbeid som besvares som et framlegg med lysbilder (Powerpoint) på 30 min. per gruppe. Diskusjon og forberedelse i kollokviegrupper. Medstudentvurdering (hverandrevurdering) av framlegget etter gitte kriterier.
Gruppen leverer et skriftlig refleksjonsnotat knyttet til prosess og læring på 1500 ord (+/- 10 %).
Vurdering av framføringen gis individuelt med karakter bestått / ikke bestått med gradering: lav, middels, høy måloppnåelse. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent.
2. Individuell skriftlig oppgave
Tema: Inkludering, identitet og utenforskap. Skriftlig individuell oppgave. Omfang 2500 ord (+/- 10 %). Vurdering gis med karakter A-F. For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med beståttkarakter.
3. Refleksjonsnotat til individuell skriftlig oppgave
Til den individuelle skriftlig oppgaven skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte, egen innsats og den veiledning som er gitt. Omfang ca. 500 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til antall ord og innhold for å bli godkjent. Se ellers refleksjonsnotat fra gruppearbeidet under arbeidskrav 1.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Veiledning | 24 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 144 Time(r) |