00H001B Livsmestring

00H001B Livsmestring

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Oppvekstfag
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      14
    • Start
      2023 Høst
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap og forståelse om viktigheten av at enkeltindividet opplever inkludering
• har innsikt om betydningen av livsmestring
• har kunnskap om de ulike etiske utfordringer knyttet til identitet, samt forståelse for hvilken betydning dette har for selvet
• kan reflektere over viktigheten av opplevelsen av å høre til for enkeltindividet

Ferdigheter

Studenten:
• kan vise til observasjoner og igangsette tiltak i samarbeid med kollegaer og fagmiljøer for å sikre en inkluderende hverdag
• kan anerkjenne viktigheten av livsmestring som grunnleggende bidrag inn til barn og unges følelse av egenverd og trivsel
• kan anvende etiske retningslinjer og verdisyn i arbeidet med barn og unges identitet
• kan bidra med faglig kunnskap i arbeidet for å motvirke opplevelsen av utenforskap

Generell kompetanse

Studenten:
• har forståelse for innholdet i begrepene inkludering, livsmestring, identitet, og utenforskap for barn og unge
• kan skape relasjoner med barn, unge, foresatte, kollegaer og andre yrkesgrupper
• har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til livsmestring for barn og unge med fokus på inkludering, identitet og utenforskap
• har forståelse av enkeltindividets behov for inkludering og tilhørighet, og kunne anvende dette inn mot egen profesjon

Emnets tema

Emnet skal bidra til en etisk forståelse for viktigheten av å oppleve livsmestring. Emnet skal ta for seg viktigheten av at enkeltindividet opplever inkludering og kunne bidra inn i arbeidet for å motvirke utenforskap for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Emnet skal vise til de ulike etiske utfordringene knyttet til identitet, samt hvilken betydning identitet har for selvet. Emnet skal vise til viktigheten av å skape gode relasjoner i yrkesutøvelsen knyttet til livsmestring, identitet, utenforskap og inkludering.

2a. Inkludering

2b. Livsmestring

2c. Identitet

2d. Utenforskap

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: utviklingspsykologi

1. Velg en aktivitet. Forklar hvordan aktiviteten stimulerer de ulike utviklingsområdene etter alder, - modning – og funksjonsnivå.

2. Gjør rede for to valgte utviklingsteoretiske perspektiver og knytt disse til den valgte aktiviteten.

Muntlig fremlegg som besvares individuelt eller i gruppe. Tid: ca. 20 min. Medstudenter og lærer gir tilbakemelding på fremlegget

Arbeidskrav 2: Didaktikk og sosial kompetanse

Observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere en aktivitet som stimulerer barns sosiale kompetanse. Bruk didaktisk relasjonsmodell.

Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Omfang: 5 – 8 sider

Arbeidskrav 3: Individuell muntlig refleksjon

Individuell muntlig refleksjon over eget læringsutbytte i emnet. Tid: 15 min.

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)
Veiledning
24 Time(r)
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
144 Time(r)
Vurdering

Arbeidskrav 1:

Student og lærer setter en vurdering med karakter A – F.

Arbeidskrav 2:

Skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. Vurdering gis med karakter A – F.

Arbeidskrav 3:

Vurdering bestått / ikke bestått.