83HH48F Emne 6: Fordypning i helhetlig miljøarbeid
Emnefakta
- Emnekode83HH48F
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
- EmneansvarligLine Bakke Mikalsen
Introduksjon
Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen.
Innhold
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av helhetlig miljøarbeid som vises gjennom refleksjoner og handlinger, samt i møte med mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
- har utviklet og er bevisst sin profesjonelle kompetanse, og viser dette gjennom arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester, systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått emne 83HH48A-E i Helhetlig miljøarbeid
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om helhetlig miljøarbeid og hvilke begreper, rammebetingelser, prosesser og verktøy som er sentrale innenfor dette fagområdet
- forstår egen yrkesrolle i helhetlig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, sosial- og oppveksttjenestene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante verktøy, teknikker, kommunikasjonsformer og metoder i det helhetlige miljøarbeidet
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere kan systematisere, drøfte og anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av helhetlig miljøarbeid som vises gjennom refleksjoner og handlinger, samt i møte med mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
- har utviklet og er bevisst sin profesjonelle kompetanse, og viser dette gjennom arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester, systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Arbeidskrav
- Skriftlig eller muntlig faglig refleksjon/oppgave individuelt/i gruppe i forbindelse med samlinger
- Emneeksamen: Veiledet skriftlig fordypningsoppgave med påfølgende muntlig eksamen
- Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to. Muntlig del av eksamen gjennomføres individuelt
- Studenten skal utarbeide problemstilling og individuelle læringsmål for sitt fordypningsemne. Læringsmål, problemstilling og litteraturoversikt skal godkjennes av skolen innen et fastsatt tidspunkt
Vurdering
- Faglig refleksjon vurderes med godkjent/ikke godkjent
- Skriftlig fordypningsoppgave vurderes med karakteren A-F
- På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gjennomføres en muntlig justerende eksamen. Det gis en samlet vurdering av skriftlig fordypningsoppgave og muntlig eksamen med karakteren A-F
Program som bruker emnet
- Helhetlig miljøarbeid