83HH48F Emne 6: Fordypning i helhetlig miljøarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      83HH48F
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår
    • Emneansvarlig
      Line Bakke Mikalsen

Introduksjon

Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen.

Innhold

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av helhetlig miljøarbeid som vises gjennom refleksjoner og handlinger, samt i møte med mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
  • har utviklet og er bevisst sin profesjonelle kompetanse, og viser dette gjennom arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester, systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått emne 83HH48A-E i Helhetlig miljøarbeid

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om helhetlig miljøarbeid og hvilke begreper, rammebetingelser, prosesser og verktøy som er sentrale innenfor dette fagområdet
  • forstår egen yrkesrolle i helhetlig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, sosial- og oppveksttjenestene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante verktøy, teknikker, kommunikasjonsformer og metoder i det helhetlige miljøarbeidet
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere kan systematisere, drøfte og anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av helhetlig miljøarbeid som vises gjennom refleksjoner og handlinger, samt i møte med mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk
  • har utviklet og er bevisst sin profesjonelle kompetanse, og viser dette gjennom arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester, systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon

Arbeidskrav

  • Skriftlig eller muntlig faglig refleksjon/oppgave individuelt/i gruppe i forbindelse med samlinger
  • Emneeksamen: Veiledet skriftlig fordypningsoppgave med påfølgende muntlig eksamen
  • Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to. Muntlig del av eksamen gjennomføres individuelt
  • Studenten skal utarbeide problemstilling og individuelle læringsmål for sitt fordypningsemne. Læringsmål, problemstilling og litteraturoversikt skal godkjennes av skolen innen et fastsatt tidspunkt

Vurdering

  • Faglig refleksjon vurderes med godkjent/ikke godkjent
  • Skriftlig fordypningsoppgave vurderes med karakteren A-F
  • På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gjennomføres en muntlig justerende eksamen. Det gis en samlet vurdering av skriftlig fordypningsoppgave og muntlig eksamen med karakteren A-F

Program som bruker emnet

  • Helhetlig miljøarbeid