83HH48C Emne 3: Kunnskap om tjenestemottakere

  • Emnefakta

    • Emnekode
      83HH48C
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Vår
    • Emneansvarlig
      Line Bakke Mikalsen

Introduksjon

Emnet omhandler fagspesifikk kunnskap om ulike tjenestemottakeres ressurser og utfordringer. Emnet tar også for seg samarbeidspartnere og et bredt spekter av variasjoner og mangfold hos tjenestemottakerne.

Innhold

  • Ulike aldersgrupper
  • Funksjonsvariasjoner
  • Diagnoseforståelse
  • Kulturforståelse
  • Samarbeidspartnere

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tjenestemottakers ressurser og utfordringer samt faktorer som kan påvirke funksjonsevne og livskvalitet
  • har innsikt i hvordan tjenestemottakers individuelle behov, miljø, bakgrunn og erfaringer danner grunnlaget for det helhetlige miljøarbeidet
  • har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan mangfold og funksjonsvariasjoner hos ulike brukergrupper innen helhetlig miljøarbeid gir behov for individuelt tilpassede tjenester
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til sammensatte og individuelle behov hos tjenestemottakeren forstår behovet for samarbeid med tjenestemottaker og samarbeidspartnere for å kunne utøve helhetlig miljøarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i helhetlig miljøarbeid
  • kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å tilpasse miljøarbeidet etter tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å tilpasse miljøarbeidet til ulike aldersgrupper, kulturelle forskjeller, personlige valg og utviklingstrinn kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak basert på tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov for helhetlig miljøarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder innen helhetlig miljøarbeid
  • har utviklet et etisk og helhetlig menneskesyn som kommer til uttrykk i utøvelsen av det helhetlige miljøarbeidet
  • kan utføre helhetlig miljøarbeid i møte med ulike aldersgrupper, utviklingstrinn, kulturelle forskjeller og personlige valg
  • kan bygge relasjoner som fremmer tjenestemottakers deltakelse i beslutninger knyttet til tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov kan utvikle arbeidsmetoder innen helhetlig miljøarbeid som fremmer tjenestemottakers mestring og deltakelse i beslutninger og i aktiviteter i dagliglivet

Arbeidskrav

Skriftlig eller muntlig faglig refleksjon/oppgave individuelt/i gruppe i forbindelse med samlinger.

Emneoppgave: Muntlig presentasjon av en bruker/brukergruppe innen psykisk helsearbeid og rusarbeid med utgangspunkt i et teoretisk perspektiv.

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
44 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
20 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
182 Time(r)

Vurdering

Faglig refleksjon vurderes med godkjent/ikke godkjent

Muntlig presentasjon vurderes med karakter A – F.

Program som bruker emnet

  • Helhetlig miljøarbeid