83HH48C Emne 3: Kunnskap om tjenestemottakere
Emnefakta
- Emnekode83HH48C
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- Studiepoeng10
- Start2025 Vår
- EmneansvarligLine Bakke Mikalsen
Introduksjon
Emnet omhandler fagspesifikk kunnskap om ulike tjenestemottakeres ressurser og utfordringer. Emnet tar også for seg samarbeidspartnere og et bredt spekter av variasjoner og mangfold hos tjenestemottakerne.
Innhold
- Ulike aldersgrupper
- Funksjonsvariasjoner
- Diagnoseforståelse
- Kulturforståelse
- Samarbeidspartnere
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tjenestemottakers ressurser og utfordringer samt faktorer som kan påvirke funksjonsevne og livskvalitet
- har innsikt i hvordan tjenestemottakers individuelle behov, miljø, bakgrunn og erfaringer danner grunnlaget for det helhetlige miljøarbeidet
- har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan mangfold og funksjonsvariasjoner hos ulike brukergrupper innen helhetlig miljøarbeid gir behov for individuelt tilpassede tjenester
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til sammensatte og individuelle behov hos tjenestemottakeren forstår behovet for samarbeid med tjenestemottaker og samarbeidspartnere for å kunne utøve helhetlig miljøarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i helhetlig miljøarbeid
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å tilpasse miljøarbeidet etter tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å tilpasse miljøarbeidet til ulike aldersgrupper, kulturelle forskjeller, personlige valg og utviklingstrinn kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak basert på tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov for helhetlig miljøarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder innen helhetlig miljøarbeid
- har utviklet et etisk og helhetlig menneskesyn som kommer til uttrykk i utøvelsen av det helhetlige miljøarbeidet
- kan utføre helhetlig miljøarbeid i møte med ulike aldersgrupper, utviklingstrinn, kulturelle forskjeller og personlige valg
- kan bygge relasjoner som fremmer tjenestemottakers deltakelse i beslutninger knyttet til tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov kan utvikle arbeidsmetoder innen helhetlig miljøarbeid som fremmer tjenestemottakers mestring og deltakelse i beslutninger og i aktiviteter i dagliglivet
Arbeidskrav
Skriftlig eller muntlig faglig refleksjon/oppgave individuelt/i gruppe i forbindelse med samlinger.
Emneoppgave: Muntlig presentasjon av en bruker/brukergruppe innen psykisk helsearbeid og rusarbeid med utgangspunkt i et teoretisk perspektiv.
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 44 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 20 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 182 Time(r) |
Vurdering
Faglig refleksjon vurderes med godkjent/ikke godkjent
Muntlig presentasjon vurderes med karakter A – F.
Program som bruker emnet
- Helhetlig miljøarbeid