83HH48B Emne 2: Teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid
Emnefakta
- Emnekode83HH48B
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelse og oppvekst
- StudieprogramHelhetlig miljøarbeid
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
- EmneansvarligLine Bakke Mikalsen
Introduksjon
Emnet omhandler teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid og er en innføring i utdanningens fagspesifikke del. Emnet skal videreutvikle et faglig fundament for arbeids- og tenkemåter i helhetlig miljøarbeid.
Innhold
Selvbestemmelse, samvalg og beslutningsstøtte
- Brukermedvirkning
- Samarbeids- og relasjonskompetanse
- Makt og avmakt
Kunnskapsbasert helhetlig miljøarbeid
- Mangfold og inkludering
- Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Pårørendesamarbeid
- Motivasjon og mestring
- Tverrfaglig samarbeid
- Kommunikasjonsferdigheter
Universell utforming
Velferdsteknologi
- Velferdsteknologiske løsninger
- Muligheter og utfordringer
Tjenestemottakers helsekompetanse
- Livsstilsvalg
- Ernæring, tannhelse og somatisk helse
- Sykdomsforebyggende tiltak
- Egenmestring av sykdom
- Bruk av helse- og omsorgstjenesten
Miljøarbeiderrollen
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten har generell kunnskap om relevante grunnleggende begreper og problemstillinger innenfor helhetlig miljøarbeid, og hva som fremmer og hemmer god helse i ulike livsfaser.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende hensiktsmessig kommunikasjon med tjenestemottaker(e) og samarbeidspartnere
- kan utøve brukermedvirkning og forebygging, og bidra i helsefremmedne og forebyggende arbeid innen for helhetlig miljøarbeid.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for aktuelle problemstillinger knyttet til helhetlig miljøarbeid.
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid.
Generell kompetanse
Studenten anvender sin kunnskap i samarbeid med tjenestemottaker(e), pårørende og samarbeidspartnere, reflekterer over egne holdninger og ivaretar brukermedvirkning.
Arbeidskrav
Skriftlig eller muntlig faglig refleksjon/oppgave individuelt/i gruppe i forbindelse med samlinger.
Veiledet individuell skriftlig emneoppgave (hjemmeoppgave) på 2000 ord, med muntlig del.
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 44 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 20 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 182 Time(r) |
Vurdering
Faglig refleksjon vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Individuell skriftlig emneoppgave med muntlig del vurderes med karakter A – F.
Vurdering av emneoppgave forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav i emnet er fullført og bestått
Program som bruker emnet
- Helhetlig miljøarbeid