83HH48B Emne 2: Teorier og begreper i miljøarbeid

Introduksjon

Emnet omhandler teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid og er en innføring i utdanningens fagspesifikke del.

Innhold

Selvbestemmelse, samvalg og beslutningsstøtte

  • Brukermedvirkning
  • Samarbeids- og relasjonskompetanse
  • Makt og avmakt

Kunnskapsbasert helhetlig miljøarbeid

  • Mangfold og inkludering
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Pårørendesamarbeid
  • Motivasjon og mestring
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kommunikasjonsferdigheter

Universell utforming

Velferdsteknologi

  • Velferdsteknologiske løsninger
  • Muligheter og utfordringer

Tjenestemottakers helsekompetanse

  • Livsstilsvalg
  • Sykdomsforebyggende tiltak
  • Egenmestring av sykdom
  • Bruk av helse- og omsorgstjenesten

Miljøarbeiderrollen

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begrep som brukerperspektiv, beslutningskompetanse og helsefremmende og forebyggende arbeid, samt om kunnskapsbasert grunnlagstenkning i helhetlig miljøarbeid
  • har kunnskap om kommunikasjon, relasjonskompetanse og samskapning for å kunne tilby helhetlige tjenester i helse-, sosial- og oppvekstsektoren
  • har kunnskap om mangfold, inkludering og universell utforming på individ- og gruppenivå
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter, og nasjonale veiledere som regulerer rettigheter, ansvar og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har bransjekunnskap og kjennskap til verktøy som sikrer deltakelse og involvering av tjenestemottaker i egen livssituasjon og behandling
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om velferdsteknologiske løsninger i helse-, sosial- og oppvekstsektoren
  • forstår betydningen av pårørendesamarbeid i helhetlig miljøarbeid forstår betydningen av samarbeid med ulike aktører på tvers av ulike nivåer og kompetanseområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med tjenestemottaker og pårørende
  • kan anvende faglige verktøy og metoder som fremmer brukermedvirkning, helsefremmende og forebyggende arbeid kan anvende velferdsteknologiske løsninger i helse-, sosial- og oppvekstsektoren
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for aktuelle problemstillinger knyttet til helhetlig miljøarbeid kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for balansen mellom makt og avmakt i møte med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • kan utføre arbeid innen helhetlig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov
  • kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til å ivareta tjenestemottakerens sammensatte og individuelle behov

Arbeidskrav

Skriftlig eller muntlig faglig refleksjon/oppgave individuelt/i gruppe i forbindelse med samlinger.

Veiledet individuell skriftlig emneoppgave (hjemmeoppgave) på 3500 ord.

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
44 Time(r)
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner
20 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
182 Time(r)

Vurdering

Faglig refleksjon vurderes med godkjent/ikke godkjent

Individuell skriftlig emneoppgave vurderes med karakter A – F.

Program som bruker emnet

  • Helhetlig miljøarbeid