83AR54C Markedsføring, innovasjon og utvikling
Emnefakta
- Emnekode83AR54C
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeReiseliv
- StudieprogramBærekraftige campingplasser - utvikling og drift
- Studiepoeng5
- Start2025 Høst
- EmneansvarligHege Ragni Haugerud
Introduksjon
Emnet har to hovedtemaer; markedsføring og innovasjon/produktutvikling.
Emnet gir en innføring i sentrale begrep og modeller innen markedsføringsfaget, hvordan man kan merkevarebygge en campingbedrift, og gir en forståelse for sammenhengen mellom markedets behov og produktutvikling.
Emnet gir videre en innføring i de mulighetene og utfordringene man møter i etableringen eller videreutviklingen av en campingplass knyttet til innovasjon, konsept- og produktutvikling. Undervisningen gir kunnskap om utvikling av en forretningsidé (produktutvikling) og utarbeidelse av en forretningsmodell for etablering av en campingbedrift eller utvikling av nye produkter. Konsept- og produktutvikling hvor estetikk, arkitektur og landskapspleie vil også være en del av temaet.
Markedskunnskap, produkttilpasning, bærekraftig satsing, målgruppetilpassede konsept, innovasjon og forretningsmodell for campingplasser vektlegges.
Emnet skal stimulere til nysgjerrighet, kreativitet og evne til initiativ og helhetlig tenking.
Relevante eksterne fagaktører og campingplasser holder gjesteforelesninger. I samlingen arrangeres det besøk til campingplasser og gruppearbeid.
Innhold
EMNE 3: MARKEDSFØRING, INNOVASJON OG UTVIKLING |
Marked, pakketering, merkevarebygging og markedsføring
|
Innovasjon, bærekraftig konsept-/produktutvikling
|
Læringsutbytter
Kunnskap
Kandidaten har etter fullført emne;
- kunnskap om ulike gjesters behov og motivasjon
- kunnskap om markedsplanlegging, segmentering, salg, pakketering og mersalg
- kunnskap om idé- og produktutvikling ut fra markedets ønsker og behov
- kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i camping- og reiselivsnæringen
- kunnskap om opplevelsesdesign, og betydningen av estetikk, arkitektur og universell utforming i campingnæringen
- kunnskap om utformingen og bruken av en forretningsplan
Ferdigheter
Kandidaten kan etter fullført emne;
- utarbeide en markedsplan med hovedaktiviteter for kommunikasjon og markedsføring
- vurdere markedsdata og bruke informasjonen til å utarbeide markedsstrategi, utvikle konsepter og planlegge tiltak
- gjennomføre salgs- og markedsføringstiltak rettet mot ulike målgrupper
- ha innovasjon som gjennomgående holdning i bedriften, og benytte verktøy som stimulerer til innovasjon og konstruktiv bedriftsutvikling
- gjennomføre en idéutviklingsprosess for en campingplass
- utarbeide en forretningsmodell og forretningsplan for en campingplass
Generell kompetanse
Kandidaten;
- planlegge og gjennomføre markedsføring på ulike flater
- planlegge tiltak som kan iverksettes for å møte endringer i markedet og ivareta bedriftens merkevare
- forstå betydningen av entreprenørskap og innovasjon
- forstå betydningen av bærekraftige produkter og tjenester på en campingplass
- realisere kreative forbedringer på ulike nivå
- iverksette bærekraftige innovative løsninger
Vurdering
Skriftlig eller muntlig eksamen: Det gis karakter A-F, hvor F betyr at emnet ikke er bestått.
Program som bruker emnet
- Bærekraftige campingplasser - utvikling og drift