Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

VPLD2900 Faglig fordypning

    • Emnekode
      VPLD2900
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer, Kongsvinger
    • Forkunnskapskrav

      VPLD2107 Praksis 3 Anvendt kunnskap og sosial innovasjon må være fullført og bestått.

Emnets innhold

Faglig fordypning skal ta utgangspunkt i et sentralt vernepleiefaglig tema. Den faglige fordypningen må reflektere forholdet mellom teori og praksis i profesjonsutøvelsen. 

Den faglige fordypningen kan ta form av:

  • Prosjektrapport
  • Litteraturstudie
  • Empirisk artikkel

Fordypningsemnet vektlegger din evne til å formulere og analysere en problemstilling, innhente, analysere og presentere data på en strukturert og faglig tilfredsstillende måte. Det vektlegges at du skal kunne anvende teori og metoder relevant for vernepleiere, og vise omfattende kunnskap om et selvvalgt fordypningstema. Det forventes en skriftlig formidling av prosessen som ledet til oppgavens sluttprodukt.

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • Kan beherske relevante uttrykksformer for å formidle fagkunnskap
Generell kompetanse

Studenten

  • Har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
  • Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang.
  • Har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring.
  • Har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer.
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:

  • Selvstudium
  • Digitale undervisningsopplegg
  • Fysiske samlinger
  • Forelesninger, gruppearbeid, framlegg
  • Skriftlig innlevering
Obligatoriske aktiviteter
  • Prosjektskisse
  • Veiledning individuelt og i gruppe
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
  • Alle
Eksamen

Eksamen gjennomføres i form av en av følgende alternativer:

  • Et faglig fordypningsarbeid
  • En bacheloroppgave (akademisk sjanger)
  • En fagartikkel eller et essay

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste
ståkarakter

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Vernepleieutdanning, deltid
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)