VPLD2900 Faglig fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2028 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer, Kongsvinger
- Forkunnskapskrav
VPLD2107 Praksis 3 Anvendt kunnskap og sosial innovasjon må være fullført og bestått.
Faglig fordypning skal ta utgangspunkt i et sentralt vernepleiefaglig tema. Den faglige fordypningen må reflektere forholdet mellom teori og praksis i profesjonsutøvelsen.
Den faglige fordypningen kan ta form av:
- Prosjektrapport
- Litteraturstudie
- Empirisk artikkel
Fordypningsemnet vektlegger din evne til å formulere og analysere en problemstilling, innhente, analysere og presentere data på en strukturert og faglig tilfredsstillende måte. Det vektlegges at du skal kunne anvende teori og metoder relevant for vernepleiere, og vise omfattende kunnskap om et selvvalgt fordypningstema. Det forventes en skriftlig formidling av prosessen som ledet til oppgavens sluttprodukt.
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- Kan beherske relevante uttrykksformer for å formidle fagkunnskap
Studenten
- Har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang.
- Har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring.
- Har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer.
Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
- Selvstudium
- Digitale undervisningsopplegg
- Fysiske samlinger
- Forelesninger, gruppearbeid, framlegg
- Skriftlig innlevering
Eksamen gjennomføres i form av en av følgende alternativer:
- Et faglig fordypningsarbeid
- En bacheloroppgave (akademisk sjanger)
- En fagartikkel eller et essay
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste
ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F |
|