VPLD2103 Sosial innovasjon og kunnskapsbasert praksis
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer, Kongsvinger
- Forkunnskapskrav
VPLD2106 Praksis 2 Helse og helsehjelp
Det faglige innholdet i emnet Kunnskapsbasert praksis og sosial innovasjon retter
søkelyset mot
- Samskaping med ulike målgrupper, arbeidslivet og frivillig sektor
- Studentens evne til å anvende faglig kunnskap og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid
- Vitenskapelige metoder for å fremme brukermedvirkning, brukerkunnskap, forskningskunnskap og sosial innovasjon
- Hvordan nye former for samarbeid kan ha et potensiale for å øke livskvaliteten ulike målgrupper, gjennom å fremme inkludering og deltagelse.
Temaer
- Samskaping
- Sosial innovasjon
- Samfunnsmessige og sosiale barrierer
- Livskvalitet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan
- enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av
- har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger på
- nye måter kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
- kjenner til brukerdrevet og sosial innovasjon i forhold til inkluderende arbeidsliv
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
- kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til nye samarbeidsformer ved tverrfaglig samhandling
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, behandlinger og/eller innovative løsninger ved sosiale problemer, eller henvise ved behov
- kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse -og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
- kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep.
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-mestrings og endringsprosesser
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til nye måter å utvikle god praksis innenfor fagområdet.
- kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, arbeidsgivere, andre tjenesteytere og aktører
Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
Selvstudium
Digitale undervisningsopplegg
Fysiske samlinger
Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe
Individuell hjemmeeksamen 1 dag. Vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er
laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 1 Dag(er) |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet