Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

VPLD2103 Sosial innovasjon og kunnskapsbasert praksis

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer, Kongsvinger
    • Forkunnskapskrav

      VPLD2106 Praksis 2 Helse og helsehjelp

Emnets innhold

Det faglige innholdet i emnet Kunnskapsbasert praksis og sosial innovasjon retter
søkelyset mot

  • Samskaping med ulike målgrupper, arbeidslivet og frivillig sektor
  • Studentens evne til å anvende faglig kunnskap og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid
  • Vitenskapelige metoder for å fremme brukermedvirkning, brukerkunnskap, forskningskunnskap og sosial innovasjon
  • Hvordan nye former for samarbeid kan ha et potensiale for å øke livskvaliteten ulike målgrupper, gjennom å fremme inkludering og deltagelse.

Temaer

  • Samskaping
  • Sosial innovasjon
  • Samfunnsmessige og sosiale barrierer
  • Livskvalitet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan
  • enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av
  • har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger på
  • nye måter kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
  • kjenner til brukerdrevet og sosial innovasjon i forhold til inkluderende arbeidsliv
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til nye samarbeidsformer ved tverrfaglig samhandling
  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, behandlinger og/eller innovative løsninger ved sosiale problemer, eller henvise ved behov
  • kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse -og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
  • kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-mestrings og endringsprosesser
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til nye måter å utvikle god praksis innenfor fagområdet.
  • kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, arbeidsgivere, andre tjenesteytere og aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
Selvstudium
Digitale undervisningsopplegg
Fysiske samlinger
Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe

Arbeidskrav
  • Gruppeframlegg
  • Skriftlig individuell oppgave
  • Delta på 2 fysiske samlinger
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen 1 dag. Vurderes med graderte karakterer fra A-F, der E er
laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
1 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning