UVO1002 Digitale ferdigheter
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Forskning knyttet til voksnes digitale ferdigheter og opplæringsbehov
Styringsdokumenter og offentlige utredninger knyttet til voksnes læringsbehov og rettigheter
Informasjonssøk, kildebruk, nettvett, personvern
Demokratisk deltagelse og digital kompetanse
Digitale verktøy knyttet til ulike situasjoner og formål i det offentlige og på arbeidsplasser
Digitale verktøy som hjelpemidler og kompenserende tiltak
Arbeidsplass som læringsarena og bruk av offentlige digitale tjenester
Motivasjon og mulige læringsbarrierer
Digitale program – lese- og skrivevansker
Læringsutbytte
Ved bestått har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om digitale ferdigheter og digital dømmekraft
- har kunnskap om utfordringer i et digitalisert samfunn
- har kunnskap om ulike digitale kommunikasjonsplattformer i arbeidslivet og dagliglivet
- har kunnskap om å bruke digitale verktøy for å løse praktiske oppgaver
Studenten
- kan bruke pedagogisk kunnskap for å øke digital kompetanse og ferdigheter hos voksne
- kan legge til rette for undervisning relatert til bruk av digitale verktøy i arbeids- og samfunnsliv
- kan anvende digital kompetanse for å undervise voksne
- kan drive opplæring i ulike typer digitale informasjonssøk
- kan anvende og undervise om programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling
- kan tilpasse digitale verktøy til ulike arbeidssituasjoner
- kan registrere læringsbarrierer og læringsvansker knyttet til bruk av digitale ressurser
Studenten
- har didaktisk innsikt knyttet til voksnes læring og behov for livsmestring og medborgerskap
- har kunnskap om digital kompetanse som grunnlag for demokratisk samfunnsdeltagelse
- har faglig innsikt i og kunnskap om bruk av digitale verktøy i opplæring i alle grunnleggende ferdigheter
Undervisningen går over to semester, er praksisrettet og nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform Canvas. Arbeidsformene er varierte med casebaserte skriftlige og muntlige oppgaver, gruppearbeid, diskusjonsgrupper og refleksjonsnotater. Studentene vil kunne trekke veksler på egen praksis og erfaringer i studiet
Emnet er organisert i tema og deltema med tilhørende aktiviteter av mindre omfang. Hver aktivitet må gjennomføres før man går videre til neste tema. Noen aktiviteter er frivillige, mens andre vil bli gitt som obligatoriske arbeidskrav. For å ta eksamen må alle obligatoriske aktiviteter være gjennomført og bestått.
Eksamensoppgaven er et digitalt produkt med et skriftlig refleksjonsnotat.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F |
| 100% |