SPP1003 Spill og læring
- EmnekodeSPP1003
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
I dette emnet utforsker vi hvordan ulike pedagogiske teorier kan brukes for å forstå og legge til rette for læring i møte med spill og spillbaserte aktiviteter. Du vil bli introdusert for ulike kunnskapssyn og sentrale teorier for å forstå læring, med vekt på hvordan disse gir ulike innganger til bruk av spill som lærings- og undervisningsressurs.
Undervisningen vil ha fokus på å vise bredden i hvordan spill kan forstås og vurderes i pedagogiske sammenhenger, og gir både teoretisk innsikt og praktiske eksempler på hvordan spill kan anvendes i læringsøyemed for ulike målgrupper og fagområder.
- Grunnleggende læringsteori
- Sammenhenger mellom spill og læring
- Spillpedagogikk og spilldidaktikk
- Pedagogiske og didaktiske modeller og rammeverk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale pedagogiske teorier om læring og hvordan disse kan belyse bruk av spill som ressurs i læringsprosesser
- har kunnskap om ulike forståelser av spill som ressurs for læring og undervisning
- har kunnskap om pedagogiske og didaktiske modeller relevante for å planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter med spill.
Studenten
- kan gjøre rede for ulike læringsteorier og hvordan de kan belyse spill som læringsressurs
- kan beskrive sammenhenger mellom læringssyn, læringsmål, læringsaktiviteter og ulike typer spill i konkrete undervisningssituasjoner
- kan diskutere bruk av spill i undervisning med utgangspunkt i ulike læringssyn
- kan anvende læringsteori og didaktiske modeller til å kritisk vurdere og begrunne hvordan læringsaktiviteter med spill kan tilpasses ulike målgrupper og læringskontekster
Studenten
- kan reflektere over hvordan ulike forståelser av læring påvirker valg og bruk av spill i pedagogiske sammenhenger
- kan formidle argumenter for og mot bruk av spill som læringsressurs, med utgangspunkt i faglig kunnskap og teori
- Kan delta i utvikling av læringsaktiviteter hvor spill inngår som en sentral pedagogisk ressurs for å støtte sosial og faglig læring.
Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, faglige diskusjoner, praktisk utprøving, gruppearbeid og arbeid med pensum- og støttelitteratur.
Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.
- 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- Én individuell skriftlig oppgave
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |