Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SPP1003 Spill og læring

    • Emnekode
      SPP1003
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

I dette emnet utforsker vi hvordan ulike pedagogiske teorier kan brukes for å forstå og legge til rette for læring i møte med spill og spillbaserte aktiviteter. Du vil bli introdusert for ulike kunnskapssyn og sentrale teorier for å forstå læring, med vekt på hvordan disse gir ulike innganger til bruk av spill som lærings- og undervisningsressurs.

Undervisningen vil ha fokus på å vise bredden i hvordan spill kan forstås og vurderes i pedagogiske sammenhenger, og gir både teoretisk innsikt og praktiske eksempler på hvordan spill kan anvendes i læringsøyemed for ulike målgrupper og fagområder.

  • Grunnleggende læringsteori
  • Sammenhenger mellom spill og læring
  • Spillpedagogikk og spilldidaktikk
  • Pedagogiske og didaktiske modeller og rammeverk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale pedagogiske teorier om læring og hvordan disse kan belyse bruk av spill som ressurs i læringsprosesser
  • har kunnskap om ulike forståelser av spill som ressurs for læring og undervisning
  • har kunnskap om pedagogiske og didaktiske modeller relevante for å planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter med spill.
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike læringsteorier og hvordan de kan belyse spill som læringsressurs
  • kan beskrive sammenhenger mellom læringssyn, læringsmål, læringsaktiviteter og ulike typer spill i konkrete undervisningssituasjoner
  • kan diskutere bruk av spill i undervisning med utgangspunkt i ulike læringssyn
  • kan anvende læringsteori og didaktiske modeller til å kritisk vurdere og begrunne hvordan læringsaktiviteter med spill kan tilpasses ulike målgrupper og læringskontekster
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan ulike forståelser av læring påvirker valg og bruk av spill i pedagogiske sammenhenger
  • kan formidle argumenter for og mot bruk av spill som læringsressurs, med utgangspunkt i faglig kunnskap og teori
  • Kan delta i utvikling av læringsaktiviteter hvor spill inngår som en sentral pedagogisk ressurs for å støtte sosial og faglig læring.
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inngår i et samlingsbasert studium, noe som innebærer at det må påregnes både selvstendig arbeid og digital samhandling i periodene mellom fysiske samlinger. Undervisningen organiseres som en kombinasjon av forelesninger, faglige diskusjoner, praktisk utprøving, gruppearbeid og arbeid med pensum- og støttelitteratur.

Det legges til rette for aktiv studentdeltakelse og erfaringsdeling, blant annet gjennom bruk av digitale samhandlingsverktøy, læringsplattformer og studentpresentasjoner. Undervisningsaktivitetene skjer i tett samarbeid med fagpersoner og ressurser tilknyttet Teknologirikt læringsverksted (TLV) ved universitetet, som tilbyr fasiliteter for eksperimentering, skapende praksiser og tverrfaglig samarbeid.  

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
  • Én individuell skriftlig oppgave
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Eksamen

Individuell muntlig eksamen

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Årsstudium i spillpedagogikk
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)