SPE3006 Masteroppgave i spesialpedagogikk
- EmnekodeSPE3006
- Studiepoeng45
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Øvrige emner i masteren
Masteroppgaven skal være et omfattende og selvstendig arbeid ut fra en problemstilling knyttet til spesialpedagogikkens fagområde. Problemstillingen skal belyses vitenskapelig. Arbeidet skal være basert i teoretiske studier og kan knyttes til empiriske undersøkelser, enten students egne eller til eksisterende datainnsamlinger. Arbeidet med masteroppgaven skal gi studenten et grunnlag for selvstendig forskningsarbeid der analytiske evner og kritisk bevissthet blir øvet. Fullføring av masteroppgaven gir grunnlag for videre fordypning og skal dyktiggjøre deg i forskning og vitenskapelig metode. Det åpnes for at studenter (inntil 2 studenter) kan samarbeide om masteroppgaven.
En 45 stp mastergradsoppgave kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.
Monografi:
Individuelle oppgaver tilsvarende 45 stp forventes å ha et omfang på rundt 80 sider (A-4, linjeavstand l, 5), dvs. ca. 32 000 ord. Det vil kunne være variasjon i omfang avhengig av hvordan oppgaven er, men den skal ikke i noe tilfelle overskride 100 sider (40 000 ord).
Artikkelmanus:
Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av minst ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2). Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter skal bestå av minst to slike artikkelmanus. I tillegg til artikkelen skal studenten skrive en innledning. I innledningen skal artikkelen settes inn i en mer helhetlig faglig ramme. Innledningen kan også inneholde en grundigere gjennomgang av metodiske og/eller faglige forhold ved det aktuelle området som ikke dekkes opp i tilstrekkelig grad i artiklene. Omfanget av innledningen avtales med veileder, men en veiledende norm kan være om lag 30 sider (med linjeavstand 1,5).
Læringsutbytte
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet spesialpedagogikk
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- grundig innsikt i et tema eller fenomen fra flere ulike perspektiver
- kjennskap til akademisk krav for analyse og skriftlig produksjon
Studenten kan
- syntetisere og fortette kunnskap
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller noen metoder for å belyse masteroppgavens problemstilling
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske redskaper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på områder knyttet til det spesialpedagogiske fagfeltet
Oppgaveseminar 1:
Det avholdes to obligatoriske oppgaveseminarer som del av masteroppgavearbeidet. Det første seminaret avholdes i februar (2. semester for heltids- og 4. semester for deltidsstudentene). I seminaret innledes og starter prosessen med å utvikle prosjektplan for masteroppgaven. Prosjektplanen er et arbeidskrav som må godkjennes før veileder tildeles.
Kollokviegrupper:
I dette første seminaret opprettes kollokviegrupper og det forventes at disse arbeider seg gjennom et foreslått program gjennom semesteret som skal støtte utviklingen av egne prosjektplaner. Arbeidet i gruppen skal ende opp i et innlegg i oppgaveseminar 2.
Oppgaveseminar 2:
Det andre seminaret avholdes i juni samme semester. Gruppenes innlegg er sentralt i dette seminaret. Fagmiljøet deltar med et panel for å drøfte aktuelle problemstillinger knyttet til prosjektplanen, krav til masteroppgaven, forskningsmetode og forskningsetikk, mm.
Prosjektplanen og veiledning:
Prosjektplanen skal godkjennes før veileder tildeles.
Normert tid for masteroppgaven på heltid er 2 semestre, på deltid er 3 semestre. Studentene kan i samråd med veileder forlenge denne tida. Den maksimale tida for rett til veiledning på masteroppgaven er imidlertid 5 semestre. Studentene har altså ikke tilgang på veiledning etter denne tida. Maksimaltida for veiledning regnes fra og med første semester etter at studenten er ferdig med emnene på studiet. Studenten kan likevel levere masteroppgaven etter denne tida, innenfor maksimaltida som studieretten for hele masterstudiet omfatter.
- Deltagelse på to obligatoriske oppgaveseminarer som del av masteroppgavearbeidet.
- Prosjektplan for masteroppgaven.
Den må godkjennes før arbeidet med masterprosjektet/masteroppgaven gjennomføres. Det foreligger to frister for innlevering av prosjektplan: ca. 10 august og 10. januar (August - for heltidsstudenter. Januar – for deltidsstudenter og studenter som har valgt å ta Fagpraksis i spesialpedagogikk (SPE3009)).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
Masteroppgaven evalueres av 2 sensorer der den ene er ekstern. En avsluttende individuell muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven nyttes til justering av individuell karakteren på masteroppgaven. Det gis én samlet karakter som baseres på det skriftlige arbeidet og muntlig prøving. Det gis bokstavkarakter på oppgaven (A-F).
Bruk av tidligere arbeider i masteroppgaven:
Gjenbruk av tidligere eksamener er som hovedregel ikke tillatt i masteroppgaven. Dette er ikke til hinder for å videreutvikle arbeid fra tidligere eksamener, men må gjøres rede for ved vanlig bruk av kildehenvisning. Denne bestemmelsen gjelder ikke for prosjektskisse levert til masteroppgaveseminar som kan gjenbrukes uten bearbeiding.