SORG230 Digital organisasjon og ledelse
- EmnekodeSORG230
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
SORG100 Organisasjonsforståelse eller tilsvarende
- Teoretiske perspektiver på forholdet mellom teknologi og samfunn: Utforskning av hvordan teknologi og samfunn påvirker hverandre, inkludert teorier som SCOT (Social Construction of Technology) og Aktør-Nettverksteori (ANT)
- Digitaliseringens historie og modenhet: Utviklingen fra tidlig digitalisering til dagens avanserte digitale økosystemer, med fokus på hvordan teknologier har påvirket organisasjoner og samfunn
- IT-governance og strategisk teknologi-styring: Sentrale modeller, rammeverk og strategier for styring og effektiv organisering av digital teknologi i organisasjoner
- Digital ledelse og transformasjon: Hvordan ledere kan navigere digitale transformasjoner gjennom data-drevne beslutninger, transformativ ledelse og agil tilpasning
- Arkitektur for digitale systemer: Utvikling av operasjonelle ryggrader og strategier for å skape skalerbare og effektive løsninger i en digital organisasjon
- Digitale arbeidsprosesser og samarbeid: Bruk av teknologi for fjernarbeid, distribuerte team, og optimalisering av arbeidsprosesser som regnskap og ledelse
- Etiske og demokratiske perspektiver på digitalisering: Analyse av personvern, rettferdighet og algoritmisk bias, samt demokratiske utfordringer knyttet til teknologianvendelse
Læringsutbytte
Emnet har som formål å tematisere digitalisering og digital transformasjon i konteksten av organisasjon og ledelse. Målet er at studentene skal opparbeide seg kunnskap og ferdigheter som kan anvendes for å lede endringsprosesser, fremme digital modenhet, og løse praktiske utfordringer i ulike bransjer, der digital teknologi og innovasjon står sentralt.
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale teorier og rammeverk som forklarer relasjonen mellom teknologi og samfunn, inkludert SCOT, Aktør-Nettverksteori (ANT) og Domestiseringsteori
- har kunnskap om digitaliseringens og digital transformasjons historie og egenart innenfor ulike organisasjoner og bransjer, som økonomi/regnskap, service- og tjenesteyting, produksjon og varehandel
- har kunnskap om digitale teknologiers muligheter og begrensninger i moderne organisasjoner, spesielt hvordan de påvirker ledelse, beslutningstaking og innovasjon på tvers av bransjer
- har kjennskap til demokratiske utfordringer, etiske dilemmaer, algoritmisk bias, personvernspørsmål og åpenhetsproblematikk knyttet til digitalisering og bruk av kunstig intelligens (AI) i organisasjoner
- har forståelse for hvordan digital teknologi kan integreres strategisk for å fremme digital transformasjon, effektivisere prosesser og lede endringsprosesser i ulike bransjer og organisasjonskontekster
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og forskningsbaserte resultater på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg om hvordan digitale teknologier og digital transformasjon kan anvendes strategisk i ulike organisasjoner og bransjer
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette effektivt for å belyse problemstillinger knyttet til ulike bruksområder av digital teknologi og transformasjon
- har praktisk kunnskap om hvordan digital teknologi og transformasjon bidrar til å forme organisasjonsprosesser, inkludert ledelse, beslutningstaking, læring, rekruttering, kommunikasjon og innovasjonsevne
Studenten
- har forståelse for den samfunnsmessige betydningen av digital teknologi og digitalisering, og har utviklet evnen til kritisk vurdering av teknologianvendelser og deres konsekvenser for samfunnet
- har innsikt i relevante etiske og profesjonelle problemstillinger knyttet til digital transformasjon, inkludert algoritmisk bias, personvern, åpenhet og bruk av kunstig intelligens (AI) i ulike bransjer og lederskap
- kan formidle sentralt fagstoff, herunder teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig, muntlig og gjennom visuelle og digitale formater tilpasset ulike målgrupper
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis for digital transformasjon, etisk teknologiimplementering og innovative digitale prosesser
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser knyttet til digital teknologi og digitale tjenester, med fokus på brukersentrerte løsninger, smidige metoder og generativ kunstig intelligens
- kan se verdien av digitale samarbeidsformer, inkludert bruk av virtuelle team og digitale plattformer for å styrke organisasjonskultur, kunnskapsdeling og samarbeid på tvers av bransjer
Forelesninger, oppgaveløsning og gruppearbeid. Det vil bli benyttet casearbeid tilpasset ulike fagområder og bransjetemaer, f.eks. ledelse, organisasjonsutvikling, regnskapsprosesser og endringsprosesser.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 100 |
48 timers skriftlig, individuell hjemmeeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
3ORG230 Digital organisasjon og ledelse | 7,5 | ||
LEDI1002 Digital organisasjon og ledelse | 7,5 | ||
KORG230 Digital organisasjon og ledelse | 7,5 |