SOP3002 Tidlig innsats, kommunikasjon og språk
- EmnekodeSOP3002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende
Emnet er organisert etter prinsippet om problembasert læring knyttet til følgende to tema:
Tema 1: Kommunikasjon, relasjoner og språk
I dette temaet vil studentene få innsikt i kommunikasjon, språk og relasjoner som grunnleggende i all menneskelig samhandling. Studenten skal få grundig innsikt i kommunikasjon og språk som profesjonell praksis og hvordan bevissthet rundt dette kan bidra til tidlig innsats og nye muligheter i spesialpedagogisk praksis. Sentrale elementer vil være: Kunnskap om relasjoner, dialog og anerkjennelse i profesjonell praksis.
Tema 2: Deltakelse for alle gjennom språk, kommunikasjon og tidlig innsats
Studenten skal få innsikt i hvordan kommunikasjon og språk fremmer elevens deltakelse i samfunnet, med særlig vekt på deltakelse for elever med behov for spesialpedagogiske tiltak. Tidlig innsats blir belyst i et i et inkluderende perspektiv. Studentene vil få innsikt i hvordan gjenkjenne, forstå og veilede i lese- og skrivevansker. Digital profesjonskunnskap og betydningen av lesing og skriving i alle fag inngår i dette. Innenfor området blir studentene utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har innsikt i kommunikasjon som fundament for god samhandling og hvordan språk og kultur påvirker dette
- har innsikt i relasjonens betydning i samhandling
- har innsikt i betydningen av arbeid med språk og kommunikasjon i dagliglivet i å styrke elevens deltakelse
- har innsikt i hvordan gjenkjenne, forstå og veilede ved lese- og skrivevansker, herunder forståelse av digital profesjonskompetanse og betydningen av lesing og skriving i alle fag
- har innsikt i lovverk og sentrale styrende ideologier for skole
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske tema og problemstillinger
Studenten
- kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger
- kan etablere læringsfremmende kommunikasjon og ta i bruk kommunikative ferdigheter
- kan redegjøre for betydningen språk og kommunikasjon har for deltakelse i samfunnet
- kan redegjøre for praktisk-pedagogiske utfordringer i møte med ulike funksjonsvansker og ulike strategier i arbeid med spesialpedagogiske tiltak
- kan anvende digitale verktøy som del av sin digitale profesjonskompetanse
- kan utøve etisk refleksjon relatert til egen profesjonsutøvelse
Studenten
- kan reflektere over egen yrkesrolle i spesialpedagogisk arbeid
- kan se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
- kan bidra til skapende dialog og samarbeid
- kan utveksle synspunkter og erfaringer og begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan bruke språk i lys av språkets iboende aspekter av makt og undertrykkelse
- kan se muligheter for bruk av digitale verktøy i profesjonsfaglig kompetanse
Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemstillinger de opplever i sin arbeidshverdag. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emnet presenterer. Ut over dette bygger emne på følgende undervisningsprinsipper:
- Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner
- Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, og analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver
- Digitalt studie: Undervisnings- og arbeidsformene er digitale
- Ett skriftlig arbeid i gruppe med muntlig presentasjon
- Et skriftlig arbeid relatert til egen praksis, individuelt eller i gruppe
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
| 100% |
48 timers individuell hjemmeeksamen på gitt oppgavetekst.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.