SOP3002 Tidlig innsats, kommunikasjon og språk
- EmnekodeSOP3002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet er organisert etter prinsippet om problembasert læring knyttet til følgende to tema:
Tema 1: Kommunikasjon og relasjoner
I dette temaet vil studentene få innsikt i kommunikasjon, språk og relasjoner som grunnleggende i all menneskelig samhandling. Hovedfokuset rettes mot kommunikasjon og språk. Studenten skal få grundig innsikt i kommunikasjon og språk som profesjonell praksis og hvordan kommunikasjon, relasjoner og språk kan bidra til tidlig innsats og nye muligheter i det spesialpedagogiske området. Sentrale elementer i dette vil være: Kunnskap om dialog og anerkjennelse, relasjoner, deltagelse, språk og kommunikasjon i profesjonell praksis.
Tema 2: Tidlig innsats, kommunikasjon og språk
Studenten skal få innsikt i hvordan kommunikasjon og språk fremmer elevens deltakelse i samfunnet og hva det betyr å være en fagovergripende lese og skrivelærer. Studenten skal få utvikle innsikt i å gjenkjenne, forstå og veilede i et relasjonelt perspektiv på funksjonshemming og læring. Mer spesifikt knyttes tematikken opp til det å gjenkjenne, forstå og veilede kartlegge lese og skrivevansker. Dette er nært knyttet til prinsippet om tidlig innsats. Innenfor området blir studentene utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred innsikt i kommunikasjon som fundament for god spesialpedagogisk samhandling og hvordan språk og kultur påvirker dette
- har innsikt i betydningen av arbeid med tekster i dagliglivet i å styrke elevens deltakelse
- har forståelse av å være en fagovergripende lese- og skrivelærer på fagets premisser
- har kunnskap om lovverk og sentrale styrende ideologier for skole
- har kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske tema og problemstillinger
- har kunnskap om digitale hjelpemidler
Studenten
- kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger
- kan etablere læringsfremmende kommunikasjon og tar i bruk kommunikative ferdigheter
- kan avklare egen rolle og forventninger i samhandling
- kan anvende grunnprinsipper for veiledning og konsultasjon
- kan redegjøre for praktisk-pedagogiske utfordringer i møte med ulike funksjonsvansker og ulike strategier i arbeid med spesialpedagogiske tiltak
- kan anvende digitale verktøy som spesialpedagogiske hjelpemidler
Studenten
- kan formidle og reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
- kan bidra til skapende dialog og samarbeid
- kan utveksle synspunkter og erfaringer og begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan bruke språk, muntlig og skriftlig, sett i lys av språkets iboende aspekter av makt og undertrykkelse
- kan se muligheter for bruk av digitale verktøy i profesjonsfaglig kompetanse
Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemstillinger de opplever i sin arbeidshverdag. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emnet presenterer. Ut over dette bygger emne på følgende undervisningsprinsipper:
- Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner.
- Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, samt (og) analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver.
- Digitale hjelpemidler er en del av de gjennomgående undervisningsformene og arbeidsformene.
- Ett skriftlig arbeid i gruppe som presenteres muntlig
- En skriftlig rapport, valgfritt gruppe eller individuelt, basert på prosjekt på egen arbeidsplass
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
6-timers individuell hjemmeeksamen på gitt oppgavetekst.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.