Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SOP3002 Tidlig innsats, kommunikasjon og språk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Emnet er organisert etter prinsippet om problembasert læring knyttet til følgende to tema:

Tema 1: Kommunikasjon og relasjoner

I dette temaet vil studentene få innsikt i kommunikasjon, språk og relasjoner som grunnleggende i all menneskelig samhandling. Hovedfokuset rettes mot kommunikasjon og språk. Studenten skal få grundig innsikt i kommunikasjon og språk som profesjonell praksis og hvordan kommunikasjon, relasjoner og språk kan bidra til tidlig innsats og nye muligheter i det spesialpedagogiske området. Sentrale elementer i dette vil være: Kunnskap om dialog og anerkjennelse, relasjoner, deltagelse, språk og kommunikasjon i profesjonell praksis.

Tema 2: Tidlig innsats, kommunikasjon og språk

Studenten skal få innsikt i hvordan kommunikasjon og språk fremmer elevens deltakelse i samfunnet og hva det betyr å være en fagovergripende lese og skrivelærer. Studenten skal få utvikle innsikt i å gjenkjenne, forstå og veilede i et relasjonelt perspektiv på funksjonshemming og læring. Mer spesifikt knyttes tematikken opp til det å gjenkjenne, forstå og veilede kartlegge lese og skrivevansker. Dette er nært knyttet til prinsippet om tidlig innsats. Innenfor området blir studentene utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har bred innsikt i kommunikasjon som fundament for god spesialpedagogisk samhandling og hvordan språk og kultur påvirker dette
  • har innsikt i betydningen av arbeid med tekster i dagliglivet i å styrke elevens deltakelse
  • har forståelse av å være en fagovergripende lese- og skrivelærer på fagets premisser 
  • har kunnskap om lovverk og sentrale styrende ideologier for skole
  • har kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske tema og problemstillinger
  • har kunnskap om digitale hjelpemidler
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger
  • kan etablere læringsfremmende kommunikasjon og tar i bruk kommunikative ferdigheter
  • kan avklare egen rolle og forventninger i samhandling  
  • kan anvende grunnprinsipper for veiledning og konsultasjon 
  • kan redegjøre for praktisk-pedagogiske utfordringer i møte med ulike funksjonsvansker og ulike strategier i arbeid med spesialpedagogiske tiltak
  • kan anvende digitale verktøy som spesialpedagogiske hjelpemidler
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og reflektere over spesialpedagogens yrkesrolle og se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
  • kan bidra til skapende dialog og samarbeid
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer og begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bruke språk, muntlig og skriftlig, sett i lys av språkets iboende aspekter av makt og undertrykkelse 
  • kan se muligheter for bruk av digitale verktøy i profesjonsfaglig kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemstillinger de opplever i sin arbeidshverdag. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emnet presenterer.  Ut over dette bygger emne på følgende undervisningsprinsipper:

  • Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner.
  • Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, samt (og) analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver.
  • Digitale hjelpemidler er en del av de gjennomgående undervisningsformene og arbeidsformene.
Arbeidskrav
  • Ett skriftlig arbeid i gruppe som presenteres muntlig
  • En skriftlig rapport, valgfritt gruppe eller individuelt, basert på prosjekt på egen arbeidsplass

 

Vurdering

6-timers individuell hjemmeeksamen på gitt oppgavetekst.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk