Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

SOP3002 Tidlig innsats, kommunikasjon og språk

    • Emnekode
      SOP3002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende

Emnets innhold

Emnet er organisert etter prinsippet om problembasert læring knyttet til følgende to tema:

Tema 1: Kommunikasjon, relasjoner og språk

I dette temaet vil studentene få innsikt i kommunikasjon, språk og relasjoner som grunnleggende i all menneskelig samhandling. Studenten skal få grundig innsikt i kommunikasjon og språk som profesjonell praksis og hvordan bevissthet rundt dette kan bidra til tidlig innsats og nye muligheter i spesialpedagogisk praksis. Sentrale elementer vil være: Kunnskap om relasjoner, dialog og anerkjennelse i profesjonell praksis.

Tema 2: Deltakelse for alle gjennom språk, kommunikasjon og tidlig innsats

Studenten skal få innsikt i hvordan kommunikasjon og språk fremmer elevens deltakelse i samfunnet, med særlig vekt på deltakelse for elever med behov for spesialpedagogiske tiltak. Tidlig innsats blir belyst i et i et inkluderende perspektiv.  Studentene vil få innsikt i hvordan gjenkjenne, forstå og veilede i lese- og skrivevansker. Digital profesjonskunnskap og betydningen av lesing og skriving i alle fag inngår i dette. Innenfor området blir studentene utfordret til å tenke tiltak og strategier for å møte elevers- og institusjonelle utfordringer.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i kommunikasjon som fundament for god samhandling og hvordan språk og kultur påvirker dette
  • har innsikt i relasjonens betydning i samhandling
  • har innsikt i betydningen av arbeid med språk og kommunikasjon i dagliglivet i å styrke elevens deltakelse
  • har innsikt i hvordan gjenkjenne, forstå og veilede ved lese- og skrivevansker, herunder forståelse av digital profesjonskompetanse og betydningen av lesing og skriving i alle fag
  • har innsikt i lovverk og sentrale styrende ideologier for skole
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske tema og problemstillinger
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere aktuelle problemstillinger og drøfte disse i lys av ulike perspektiver og teoretiske tilnærminger
  • kan etablere læringsfremmende kommunikasjon og ta i bruk kommunikative ferdigheter
  • kan redegjøre for betydningen språk og kommunikasjon har for deltakelse i samfunnet
  • kan redegjøre for praktisk-pedagogiske utfordringer i møte med ulike funksjonsvansker og ulike strategier i arbeid med spesialpedagogiske tiltak
  • kan anvende digitale verktøy som del av sin digitale profesjonskompetanse
  • kan utøve etisk refleksjon relatert til egen profesjonsutøvelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen yrkesrolle i spesialpedagogisk arbeid
  • kan se på praksisfeltet kritisk og bidra til endring
  • kan bidra til skapende dialog og samarbeid
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer og begrunne disse faglig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bruke språk i lys av språkets iboende aspekter av makt og undertrykkelse 
  • kan se muligheter for bruk av digitale verktøy i profesjonsfaglig kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Studentene blir invitert til å bringe inn utfordringer og problemstillinger de opplever i sin arbeidshverdag. Studentene blir utfordret til å reflektere over disse erfaringene ut fra de teoretiske perspektivene som emnet presenterer.  Ut over dette bygger emne på følgende undervisningsprinsipper:

  • Problembasert tilnærming: Studentene skal lære gjennom å arbeide med problemstillinger basert på teori og praksis. Med dette forstås undervisningsformer som er studentaktive og som krever både konkret medvirkning og som legger opp til å bruke kontekstuelle (praksisnære/situasjonsbestemte) læresituasjoner
  • Samarbeidslæring: Gjennom en positiv gjensidig avhengighet skal studentene utvikle et tolkningsfellesskap å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre nye erfaringer med ulike former for spesialpedagogisk arbeid. Studentene skal settes i stand til å kunne beskrive handlinger og resultater, og analysere disse ut fra ulike spesialpedagogiske perspektiver
  • Digitalt studie: Undervisnings- og arbeidsformene er digitale
Obligatoriske aktiviteter

 

  • Ett skriftlig arbeid i gruppe med muntlig presentasjon
  • Et skriftlig arbeid relatert til egen praksis, individuelt eller i gruppe

 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
100%
Eksamen

48 timers individuell hjemmeeksamen på gitt oppgavetekst.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2 for 8.-13.trinn
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)