PSY1007 Innføring i psykologiske forskningsmetoder I
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet gir en generell innføring i både kvantitative og kvalitative psykologiske forskningsmetoder, metodisk tenkemåte og sentrale metodeproblemer. Det legges vekt på forståelse for sammenhengen mellom ulike typer forskningsspørsmål og ulike former for forskningsdesign, samt forutsetninger for anvendelsen av disse. Videre gir emnet kunnskaper om utvalg, måling, datainnsamling og formidling. Emnet gir en kort innføring i kvalitative analysemetoder og en mer omfattende innføring i de mest brukte kvantitative analysemetodene: Beskrivende statistikk, t-test, kjikvadrat-analyse, enveis variansanalyse, samt korrelasjon og enkel regresjon. I tillegg til generell kunnskap legges det også vekt på tolkning av analyseresultater og praktisk øvelse på analyseferdigheter med bruk av statistikkverktøyet SPSS.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til vitenskapsfilosofisk bakgrunn for ulike tilnærminger til forskning
- har kunnskap om forskningsspørsmål, forskningsdesign og utvalg
- har kunnskap om vitenskapsteori, inkludert vitenskapelige paradigmer, teorier og metoder, modeller og forklaringer, og sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger innen samfunnsvitenskap
- har kunnskap om konseptualisering, måling og datainnsamling, samt registrering og transkribering av data
- har kunnskap om kvantitative og kvalitative analysemetoder
- har kunnskap om hypotesetesting, effektstørrelser, konfidensintervall, statistisk signifikans og statistisk styrke
- har kunnskap om forskningskvalitet, etikk, nytteverdi og formidling
Studenten
- kan formulere problemstilling, bestemme populasjon, velge utvalg, velge forskningsdesign og teste hypoteser
- kan definere konsepter og operasjonalisere disse, velge metode for datainnsamling og registrere data
- kan gjennomføre statistiske analyser med bruk av kvantitative statistiske programmer (for eksempel SPSS eller lignende), tolke resultater, vurdere implikasjoner, samt formidle dette
- kan vurdere forskningskvalitet, forskningsetikk og nytteverdien ved forskning
Forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, gruppearbeid, veiledning.
Deltakelse på obligatorisk seminarundervisning (vanligvis fire av fem seminarer) og godkjent innlevering av skriftlig arbeid eller muntlig presentasjon. Nærmere informasjon (om f.eks. antall, omfang, tid, innhold, form) gis av emneansvarlig ved semesterstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |