PRLU9100 Profesjonsinnretning av lærerutdanningsfag
- EmnekodePRLU9100
- Studiepoeng7
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Nasjonal og internasjonal forskning om lærerutdanning og lærerprofesjon (teorier, resultater)
- Profesjonsretting av lærerutdanningsfag som del av utdanningsvitenskap
- Lærerens kunnskapsmessige og yrkesetiske handlingskompetanse i lys av:
- Lærerutdanningsfagenes kunnskapsbase
- Lærerutdanningsfagene som grunnlag for forskningsbasert profesjonsutøvelse
- Allmenn profesjonsteori
- Samfunnets kunnskapsbehov og kvalifikasjonskrav
- Lærerutdanningsfagenes egenart og kunnskapsgrunnlag
- Forholdet mellom lærerutdanningsfag, skolefag/barnehagens temaområder og allmenne studiefag
- Forholdet mellom pedagogikk, fag, fagdidaktikk og praksis i lærerutdanningene
Læringsutbytte
Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har avansert kunnskap om og kan vurdere nasjonal og internasjonal forskning om lærerprofesjon og lærerutdanning
- kjenner aktuelle forskningsmessige og teoretiske problemstillinger innenfor fagområdet
- kan anvende utdanningsvitenskapelig kunnskap til kritisk nytenking i eget arbeid med fagområdet
- kan drøfte forskningsområdet for egen avhandling i et lærerutdanningsperspektiv og i lys av utdanningsvitenskapelig kunnskap og kan tematisere aktuelle fagdidaktiske, etiske og profesjonsrettede problemstillinger
- kan diskutere egenarten til lærerutdanningsfag i lys av samfunnsmessig relevans
- kan reflektere over bruk av forskningsbasert kunnskap og innovasjon i utdanningssektoren
Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur, annet forarbeid og aktiv involvering på seminarene.
- Deltakelse på seminar om aktuelle utdanningsvitenskapelige perspektiver. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
- En muntlig gruppepresentasjon som vurderes som godkjent eller ikke godkjent. I presentasjonen skal ph.d.-kandidatene drøfte en problemstilling fra internasjonal forskning om lærerprofesjon og lærerutdanning og diskutere dens relevans for norsk lærerprofesjons- og lærerutdanningsvirkelighet i lys av emnets litteraturtilfang. Presentasjonen skal ha et omfang på ca. 20 minutter.
- Deltakelse på minst fem av seks seminar. Ved sykdom eller annet gyldig fravær kan ytterligere én fraværsdag kompenseres med en skriftlig redegjørelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
- Et individuelt skriftlig essay som vurderes til bestått eller ikke bestått. I essayet skal kandidaten drøfte en selvvalgt problemstilling relevant for eget avhandlingsarbeid i lys av teori fra emnets litteraturtilfang samt eventuell selvvalgt litteratur. Oppgavens tittel og sammendrag skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig. Essayet skal ha et omfang på ca. 4000 ord.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet