PEDD2003 Mediepedagogikk og pedagogisk formidling
- EmnekodePEDD2003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: PEDD1001 og PEDD1002 (eller tilsvarende)
Emnet Mediepedagogikk og pedagogisk formidling kan deles i tre hovedområder; mediesosialisering, undervisning om medier og undervisning med medier. Når vi fordyper oss i området mediesosialisering undersøker vi hvordan mediekulturen preger barn og unges oppvekst. Vi ser også på hvilken rolle skolen, pedagogen og voksne kan ha i møte med de unges medieerfaringer. I hovedområdet undervisning om medier undersøker vi hvordan mediene fungerer, og hvilke konsekvenser medier og mediebruk kan ha for oss. I hovedområdet undervisning med medier fordyper vi oss i medier som formidlingskanal, og hvilken betydning de har for undervisning, formidling og læring. Hovedområdene favner om hvordan medie- og teknologiutviklingen preger vår bevissthetsdannelse og ulike samfunnsområder i en globalisert verden. Vi drøfter etiske perspektiver på mediebruk knyttet til bærekraft og demokratisk medborgerskap, og hvordan vi skal kunne bli kritiske brukere og produsenter av medieinnhold.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om medienes rolle i barn og unges deltakelse, læring og utvikling - innen mediepedagogikken omtalt som mediesosialisering
- har kunnskap om medienes utbredelse, innhold, uttrykksformer, og hvordan individ og samfunn kan forholde seg til det – betegnet som undervisning om medier
- har grunnleggende forståelse for hva pedagogisk formidling er; muntlig skriftlig, mediert og flermedialt – det vil si innsikt i undervisning med medier
- kjenner til noen av de sentrale bidragene innen mediepedagogisk teori og forskning
Studenten
- kan bruke mediepedagogiske begreper, teorier og modeller for å undersøke og vurdere medieinnhold, uttrykksformer og mediebruk
- kan diskutere læringsteoretiske og mediedidaktiske problemstillinger
- kan produsere og formidle faginnhold gjennom flere kommunikasjonskanaler
- kan søke, vurdere og bruke kilder på kritiske og relevante måter inn i faglige arbeider
Studenten
- kan individuelt og i samarbeid med andre arbeide med fagkunnskapen på kritiske og kreative måter
- kan individuelt og i samarbeid med andre problematisere mediepedagogiske utfordringer
- kan vurdere hvordan mediebruk og mediebudskap kan fremme bærekraft, deltakelse, likeverd og demokrati, og ut fra dette kunne begrunne egne verdi- og handlingsvalg
Emnet er nett- og samlingsbasert. Emnet vil legge opp til en veksling mellom nettbaserte forelesninger, forelesninger og seminarer på samlinger, selvstudium, praktiske øvelser og oppgaveskriving.
Det gis nett- og samlingsbasert veiledning til arbeidskravene. Studentene får en vurdering av arbeidskravene sine i læringsplattformen Canvas.
Emnet inneholder tre obligatoriske arbeidskrav.
Det ene arbeidskravet er en individuell skriftlig oppgave relatert til medieanalyse eller analyse av et pedagogisk formidlingsopplegg. Det andre obligatoriske arbeidskravet består av en individuell medieproduksjon med tilhørende rapport.
Begge disse obligatoriske arbeidskrav inngår i mappen til vurdering, og må derfor være godkjent før man kan avlegge eksamen. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent med tilbakemelding fra faglærer.
Det tredje arbeidskravet er minimum 50 prosent oppmøte til alle undervisningsaktivitet i emnet (samlinger og seminar).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 29 Time(r) |
| Alle hjelpemidler er tillatt. Det stilles krav om kildehenvisninger i henhold til gjeldende APA-standard. |
29 timers individuell mappeeksamen i et nettbasert system.
Mappen inneholder:
- To obligatoriske oppgaver utført i løpet av semesteret. Oppgavene revideres basert på mottatte tilbakemeldinger før innlevering.
- Et refleksjonsnotat der studenten reflekterer over arbeidet.
Arbeidet vurderes med bokstavkarakterer fra A til F, hvor E er den laveste karakteren for å få bestått. Refleksjonsnotatet fungerer som justerende for den endelige vurderingen.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
PED2007 Mediepedagogikk og pedagogisk formidling | 15 |