Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

PED1011 Examen facultatum I, Fellesdel i vitenskapsteori og metode

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Examen Facultatum for pedagogikk (exfac) er et allmenndannende innføringsemne i vitenskapsteori, samfunnsvitenskapenes filosofi/metode, og forsknings-/profesjonsetikk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale tema fra generell vitenskapsfilosofi
  • har kunnskap om sentrale tema fra samfunnsvitenskapenes filosofi og/eller samfunnsvitenskapelig metode
  • har kunnskap om forsknings- og profesjonsetikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og diskutere vitenskapsfilosofiske problemstillinger 
  • kan identifisere og diskutere forsknings- og profesjonsetiske problemstillinger
  • kan skrive reflekterende og argumenterende essay.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk og selvstendig forholde seg til debatter innen vitenskapsfilosofi og etikk
  • kan anvende vitenskapsfilosofiske og etiske prinsipper og perspektiver 
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og seminarer

Obligatoriske aktiviteter
  • En individuell skriftlig innlevering
  • 75% oppmøte på forelesninger og seminarer

Oppmøtekravet er ment å ivareta studentens læringsutbytte. Innleveringen vurderes som godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent gis ett nytt forsøk. Ved ikke godkjent innlevering etter andre forsøk vil det ikke være mulig å gå opp til eksamen.

Eksamen

4 timers individuell skoleeksamen

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
Ingen tillatte hjelpemidler.
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
1EXFAC1/1 Examen facultatum - vitenskapsteori og metode
5
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk