Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

MUSB4002 Fordypning i eget musikerskap/ensemble

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Bestått samtlige emner tilknyttet 1. og 2. studieår. I tillegg må inngående ferdigheter og høyt kunnskaps-/refleksjonsnivå i selvvalgt fordypningsinstrument kunne dokumenteres og godkjennes.

Emnets innhold
  • Fordypning i eget musikerskap med utgangspunkt i selvvalgt område og egne forutsetninger
  • Arbeid med indre motivasjon, kunstnerisk drivkraft, følelser, kropp og kognitive prosesser individuelt og i samhandling med andre, både lærere og medstudenter
  • Utvikling av høyt nivå på musikerskapet, vurderingsevne og selvstendighet

Aktuelle områder for fordypningen kan være:

  • Fordypningsinstrument
  • Ensemble (kammermusikk, band, kor)
  • Musikkproduksjon
  • Komposisjon, låtskriving
  • Direksjon 

 Fellesfag:

  • Øveteknikker
  • Arbeidsfysiologi
  • Formidlingsbevissthet
  • Yrkesrelevant støtteinstrument
  • Entreprenørskap/bransjebevissthet
  • Arbeid med digitale verktøy
  • Relevant vitenskapsteori
  • Musikkteori

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap, knyttet til fordypningsinstrumentet/valgt område, om musikalske tradisjoner, sjangre, stilarter og deres historiske utvikling, samt beherske ulike musikkanalytiske metoder, begreper, teorier og fortolkningsmåter
  • har spesialisert innsikt i tekniske og arbeidsfysiologiske grunnprinsipper knyttet til fordypningsinstrumentet
  • har inngående kunnskap om relevant repertoar for aktuelle instrumenter og samspillgrupper
  • Kan forstå og tolke notasjoner og anvisninger fra ulike tradisjoner og sjangre og omsette det i klingende musikk på en selvstendig måte
Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i relevant repertoar og litteratur og kan med spesialiserte ferdigheter anvende ulike uttrykk, former og teknikker i praktisk, utøvende og skapende arbeid
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i sitt eget musikerskap og oppdatere egen kompetanse innen faget, samt ha evne til at være nytenkende innen faget
  • har spesialiserte håndverksmessige og tekniske ferdigheter på sitt fordypningsinstrument/område og kan bruke disse på skapende og kreative måter i egen utøving og i samspill med andre
  • kan på et avansert nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser i ulike former for læringsprosesser og i innstudering av musikk.
  • kan mestre gehørspill og bruke gehøret som støtte i ulike musikalske sammenhenger knyttet innstudering og utøvelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan anvende relevant fagdidaktikk og formidle egne musikalske oppfatninger i ulike samspill- og undervisningssituasjoner og reflektere over egen rolle som musiker, pedagog og leder
  • kan samarbeide med og bruke ulike ledelsesstrategier tilpasset forskjellige arenaer, aktører og målgrupper på skole- og kulturfeltet om estetiske læringsprosesser og musikkproduksjoner
  • kan alene og sammen med andre initiere praktiske, skapende, utforskende og estetiske læringsprosesser
  • kan på et avansert nivå drive formidlingsarbeid og kan identifisere, vurdere og formidle profesjonsfaglige- og etiske problemstillinger og bidra til å utvikle egen praksis og profesjonsutøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Veiledning og undervisning på valgt fordypningsinstrument/område
  • Gruppearbeid i samspill og ensemble
  • Selvstudium og egenøving
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Studentpresentasjoner og kameratvurdering
  • Oppgaveskriving og refleksjon
  • Bruk av digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Innlevering av prosjektbeskrivelse for eget fordypningsarbeid. Frist angis i undervisningsplanen.
  • Muntlig fremlegg på bakgrunn av veiledet prosjektbeskrivelse.
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen.
Vurdering

Individuell praktisk/muntlig eksamen. Eksamen gjennomføres som et utøvende prosjekt med selvvalg fokusområde på ca. 30 minutters varighet. Studenten planlegger og organiserer selv prosjektet, som gjennomføres individuelt og etterfølges av en samtale med sensorene. Former som ensemble eller samspill kan være en integrert del i den individuelle fremføringen.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk