Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

MUSB4000 Tverrkunstnerisk formidling: Improvisasjon i estetiske fag

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Samtlige emner tilknyttet 1. og 2. studieår

Emnets innhold
  • Innføring i tverrfaglig arbeid med kunstfag som utgangspunkt for samarbeid innen ulike fagfellesskap, institusjoner og arenaer
  • Hvordan musikk, drama og teater, kunst og håndverk og dans kan inngå i arbeidet med skaping, formidling og medvirkning i ulike ensembler
  • Ulike perspektiver på barne- og ungdomskultur og sammenhengen med skapende og tverrfaglig arbeid
  • Arbeid med prinsipper for improvisasjon som arbeidsform i både pedagogisk og kunstnerisk arbeid
  • Lek og kroppslighet i arbeid med skapende prosesser

Læringsutbytte

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhengene mellom lek, kreativitet, estetisk utforskning og kunstneriske uttrykk, og hvordan barn og unges eget skapende uttrykk kan danne utgangspunkt for tverrkunstnerisk arbeid
  • har kunnskap om ulike metoder og arbeidsmåter for å skape, lede og forske i og med tverrkunstnerisk arbeid
  • har kunnskap om improvisasjon, formgiving, medvirkning og formidling som kunstneriske begreper på tvers av de estetiske fagene
  • har innsikt i ulike former for tverrfaglighet og tverrkunstneriske praksiser og hvilken plass disse har i læreplaner og virksomheter knytta til skole- og opplæring
Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for elevers lek, bevegelse og kroppslig læring gjennom å anvende musikkfaglig og tverrkunstnerisk kompetanse i ulike performative og didaktiske sammenhenger
  • kan gjennom kropp, stemme, lek, bevegelse og tverrkunstneriske virkemidler anvende improvisasjon som ledende, lekende og skapende metoder i undervisning, kunstneriske prosesser og formidlings-situasjoner der elever medvirker
  • kan anvende tverrkunstneriske ferdigheter og virkemidler til å skape og formidle egne og andres uttrykk
  • kan skape, planlegge, lede og vurdere estetiske læreprosesser og tverrkunstnerisk arbeid med deltakere i ulike aldersgrupper og med ulike forutsetninger og forkunnskaper
Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med ulike aktører på skole- og kulturfeltet om estetiske læringsprosesser, formidlingssituasjoner og produksjoner og inngå i ulike tverrkunstneriske arbeidsfellesskap
  • kan inngå i tverrfaglige kunstneriske og pedagogiske arbeidsfellesskap rettet mot ulike barne- og ungdomskulturer
  • har stor faglig innsikt i sammenhengen mellom kunstfaglig arbeid, sosiale relasjoner, gruppeprosesser og utviklingen av lærings- og arbeidsmiljø i ulike klasser og ensembler
Arbeids- og undervisningsformer
  • Prosjektbasert undervisning
  • Praktisk og kunstnerisk arbeid i grupper
  • Seminarer presentasjon av studentarbeider
  • Forelesninger
  • Selvstendig arbeid
  • Bruk av relevante digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav

Tre praktiske arbeidskrav i gruppe:

  • Tverrkunstnerisk arbeid med tema «lede aktører»
  • Tverrkunstnerisk arbeid med tema «formidle andres verk»
  • Tverrkunstnerisk arbeid med tema «skape egne uttrykk»

Arbeidskravene dokumenteres individuelt, og studentene skriver individuelle refleksjonstekster til hvert prosjekt. Arbeidskrav, dokumentasjon og tekster inngår i mappen som er grunnlag for eksamen. 

  • Godkjent deltagelse (75%) i henhold til undervisningsplanen
Vurdering

Individuell muntlig eksamen. Eksamen gjennomføres som muntlig individuell presentasjon med utgangspunkt i ett av de gjennomførte arbeidskravene som studenten velger.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk