MUS4006 Fordypningsinstrument
- Studiepoeng5
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Samtlige emner tilknyttet de tre første studieårene må være bestått.
- Fordypningsinstrument: dialogbasert undervisning i et valgt instrument
- Gruppeundervisning med utgangspunkt i fordypningsinstrumentet
- Fordypningsinstrumentforum
- Øvingsmetodikk og innstuderingsteknikker
- Arbeidsfysiologi
- Praktisk arbeid med musikalsk, scenisk og pedagogisk formidling
- Arbeid med digitale verktøy med henblikk på egen musikkutøvelse og innstudering på fordypningsinstrumentet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap, knyttet til fordypningsinstrumentet, om musikalske tradisjoner, sjangre, stilarter og deres historiske utvikling, samt beherske ulike musikkanalytiske metoder og fortolkningsmåter
- har inngående kunnskap om relevant repertoar og andre kilder for aktuelle instrumenter, både kunstnerisk og didaktisk
- har et bevisst forhold til musikkfortolkning og -formidling både musikalsk, scenisk og verbalt for ulike publikumsgrupper og på ulike arenaer
- har spesialisert innsikt i og behersker tekniske og arbeidsfysiologiske grunnprinsipper knyttet til fordypningsinstrumentet
Studenten
- har spesialiserte ferdigheter på høyt nivå på sitt instrument og kan bruke disse på ledende, lekende og skapende måter i undervisning og utøvende musisering
- er i stand til å tolke notasjoner, anvisninger og begreper fra ulike tradisjoner og sjangre og omsette det i klingende musikk på en fortrolig og selvstendig måte
- kan mestre gehørspill og bruke gehøret som støtte i ulike musikalske sammenhenger knyttet innstudering og utøvelse
- kan på et spesialisert nivå integrere og bruke relevant teknologi og digitale ressurser i ulike former for læringsprosesser og i innstudering av musikk
Studenten
- kan på et høyt nivå reflektere kritisk over musikkens funksjoner i samfunnet i fortid, nåtid og framtid
- kan anvende aktuelle vitenskapelige tenkemåter og metoder, analytisk knytte relevant fagstoff til praksis, og formidle kunnskap og resultater fra FoU-arbeid til praksis-/profesjons-/kulturfeltet
- kan anvende relevant fagdidaktikk og formidle egne musikalske oppfatninger i ulike samspill, formidling og undervisningssituasjoner og reflektere over egen rolle som musiker, pedagog og/eller leder
Eksempler:
- Veiledning og undervisning på valgt fordypningsinstrument
- Gruppearbeid
- Selvstudium og egenøving
- Forelesninger
- Seminarer
- Studentpresentasjoner og kameratvurdering
- Oppgaveskriving og refleksjon
- Bruk av digitale verktøy i undervisningen og i studentens læringsarbeid
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.
- Skriftlig arbeidskrav i form av et metodisk/didaktisk kompendium bestående av materiale knyttet til fordypningsinstrumentet.
- Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
Opp til 30 minutters individuell eksamenskonsert på fordypningsinstrument.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 20 Minutt(er) |
| 100% |