MUS4004 Profesjonsfag 3: Fagdidaktikk musikk
- EmnekodeMUS4004
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Samtlige emner tilknyttet de tre første studieårene må være bestått.
- Musikkdidaktikk som vitenskapsfag og profesjonsfag
- Historiske, metodologiske og kritiske perspektiver på musikkfaget som didaktisk praksis- og forskningsfelt
- Fagdidaktiske perspektiver på begrunnelser for valg av innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer, samt på lærerrollen og profesjonsfaglige fellesskap
- Kulturorientert musikkpedagogikk og musikkpedagogiske konsepter
- Praktisk-didaktisk arbeid
- Studentledet aktivitet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert og forskningsbasert kunnskap i musikkfagets didaktikk som vitenskapsfag og profesjonsrettet fag
- har inngående kunnskap om praktiske og estetiske læreprosessers betydning for utdanning, danning og identitetsutvikling, særlig knyttet til musikkfaget i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen
- har inngående kunnskap om sentrale musikkdidaktiske retninger og kritikken av disse, og om musikkfag og musikkundervisning i et historisk perspektiv
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til relevant forskning, drøfte betydningen den har for egen profesjonsutøvelse og ulike skoleslags opplæring i musikk, samt bidra til utvikling av elevers kritiske refleksjoner
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i musikkpedagogisk og musikkdidaktisk teori, samt praksis i ulike skoleslag
- kan anvende vurderingsarbeid for å legge til rette for elevmedvirkning, lærelyst og inkludering
Studenten
- har inngående kunnskap om musikkdidaktikkens grunnlagsproblemer og kan bruke denne kunnskapen som et utgangspunkt for å bidra i profesjonsfaglige fellesskap og kommunisere med offentlige instanser og andre samarbeidspartnere
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere musikkdidaktiske opplegg for ulike skoleslag
- har inngående kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer knyttet til fagområdet musikk, og kan reflektere over elev- og lærerrollen innenfor musikkfagets utvikling, utfordringer og muligheter i en kompleks samtid og i møte med framtidas skole
- Forelesninger
- Seminarer med studentpresentasjoner, diskusjoner og gruppeoppgaver
- Studentledet aktivitet og praktisk-didaktisk arbeid
- 15 dager praksis i aktuelt skoleslag; grunnskole, kulturskole og/eller videregående skole
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.
- Deltakelse på nettseminar
- Muntlig framlegg knyttet til emnets tematikk med omfang på ca. 20 minutter
- To ganger individuell praktisk-didaktisk studentledet aktivitet
- Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig presentasjon av forberedt selvvalgt emne, samt muntlig eksaminasjon av emne oppgitt av eksaminator.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Under forberedelse av muntlig presentasjon: Alle
Under muntlig presentasjon og eksaminasjon: Egne notater