MUS2003 Musikkvitenskapelig grunnlagstenkning: Aktuelle problemstillinger og kritiske perspektiver
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Diskusjon om musikkfagets teorigrunnlag knyttet til ulike epoker og sjangere
- Refleksjon over hvordan ulike teoritradisjoner kan belyse musikkpraksiser tilhørende et mangfold miljøer, tradisjoner, nasjonaliteter og kulturkretser
- Arbeid med forståelser av musikk med utgangspunkt i ulike erfarings- og kunnskapsdimensjoner, herunder hvordan teorier om musikk er knyttet til en rekke historiske, kulturelle og sosiale forhold
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teori- og kunnskapstradisjoner innen musikkfaget, samt relevante tverrfaglige koblinger
- har kunnskap om musikkvitenskapelige teoritradisjoners historiske utvikling
- har god forståelse for relevansen av ulike musikkfaglige teorier for aktuelle kulturelle og samfunnsmessige forhold og problemstillinger
- har solid kunnskap om kildebruk og -kritikk
Studenten
- kan anvende ulike musikkfaglige teorier som grunnlag for diskusjon av en bredde av musikalske uttrykk, praksiser og opplevelser
- kan forholde seg kritisk til forskningsbasert kunnskap av sentrale teoretiske posisjoner i musikkfaget, og slik danne grunnlag for selvstendig forskningsarbeid og/eller kunnskapsbasert profesjonsutøvelse
Studenten
- kan benytte sin kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger i musikkfaget i møte med kulturelle og profesjonsfaglige problemstillinger
- kan kritisk reflektere hvordan musikkfagets innhold og aktivitetsformer gjennom hele dets historie har endret seg i tråd med forskjellige faglige og verdimessige posisjoner og tradisjoner
- Fysiske og digitale forelesninger
- Studier av musikkvitenskapelig litteratur, individuelt og i grupper
- Nettbaserte studieformer som diskusjoner og seminar
- Bruk av aktuelle læringsplattformer
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.
- Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen.
- Deltagelse i nettseminarer.
- En individuell oppgave som dokumenterer og utforsker meningsbegrepet, fortolkningstradisjoner og/eller vitenskapsteoretisk posisjoner knyttet til musikalsk mening.
En individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager med oppgitt oppgave, med omfang mellom 2500 -3000 ord (ikke medregnet referanser)
Eksamensoppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 4 Dag(er) |
| 100% |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MUSB2003 Musikkvitenskapelig grunnlagstenkning | 01.08.2024 |