MUS2003 Musikkvitenskapelig grunnlagstenkning: Aktuelle problemstillinger og kritiske perspektiver
- EmnekodeMUS2003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Bestått samtlige emner tilknyttet 1. og 2. studieår
I dette emnet diskuteres hvordan ulike forståelser av, teorier om og syn på musikk er knyttet til en rekke historiske, kulturelle og sosiale forhold. Det introduseres ulike teoretiske grunnlag knyttet til musikkvitenskapelige og musikkpedagogiske forskningstradisjoner, som kan belyse musikkutøvelse og musikkutdanning på ulike måter. Det arbeides med å forstå, analysere og diskutere musikk og musikkpraksiser tilhørende et mangfold miljøer, tradisjoner, nasjonaliteter og kulturkretser. Det arbeides blant annet med å kritisk reflektere over hvordan ulike musikkuttrykk kan kommunisere og representere, og hvordan smakshierarkier dannes og opprettholdes.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teori- og kunnskapstradisjoner innen musikkvitenskapelige og musikkpedagogiske sammenhenger
- har kunnskap om historiske og samfunnsmessige forhold knyttet til musikkvitenskapelige og musikkpedagogiske posisjoner
- har god forståelse for sammenhenger mellom teorier om og syn på musikk og aktuelle kulturelle og samfunnsmessige forhold og problemstillinger
- har solid kunnskap om kildebruk og kildekritikk
Studenten
- kan anvende et utvalg musikkvitenskapelige og musikkpedagogiske perspektiver for å analysere og diskutere varierte musikalske uttrykk, praksiser og opplevelser
- kan reflektere kritisk over hvordan normer for musikkutøvelse og musikkundervisning endrer seg i tråd med teoretiske og verdimessige posisjoner og tradisjoner
Studenten
- kan benytte sin kunnskap om ulike tilnærminger til musikk i møte med samfunnsmessige, utøvende og profesjonsfaglige problemstillinger
- kan forholde seg kritisk til forskningsbasert kunnskap med utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiver, og slik danne grunnlag for selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid og kunnskapsbasert profesjonsutøvelse
- Forelesninger
- Litteraturstudier
- Seminarer
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Bruk av aktuelle læringsplattformer
Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.
Praksis
Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.
- Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen
- Lage en podkast som tar for seg noe innen emnets tematikk
- En individuell skriftlig oppgave over problemstillinger i emnet
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |
En individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager med gitt oppgavetekst, omfang 2500-3000 ord (ikke medregnet referanser)
Eksamensoppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
MUSB2003 Musikkvitenskapelig grunnlagstenkning | 01.08.2024 |