MPSY3008 Kvalitative metoder
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet gir videregående kunnskaper om kvalitative metoder og analyseformer, og har en praktisk tilnærming for å kunne sørge for at studentene blir selvstendige utøvere av kvalitativ forskning/undersøkelser. Målet er at studentene skal ha vært gjennom alle steg av prosessen, og det legges særlig vekt på refleksjon og en kritisk tilnærming til alle steg. Viktige tema vil bl.a. være:
- Analysemetoder (som tematisk analyse og fortolkende fenomenologi (IPA))
- Casestudier
- Brukermedvirkning
- Intervjuteknikk, opptak, transkribering
- Observasjon
- Aksjonsforskning
- Etikk
Vektingen av ulike tema vil bli forsøkt tilpasset analysebehovene i kullets masteroppgaver, og arbeidskrav/tema fra andre fag kan bli brukt som case.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert forståelse om begreper og kjennetegn med kvalitative metoder, likeså forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
- har oversikt over ulike typer kvalitativ metodikk, med særlig dybdekunnskap om intervju
- har oversikt over ulike kvalitative analyseformer, og særlig dybdekunnskap om to utvalgte, sentrale analyseformer (eks; tematisk analyse og fortolkende fenomenologi)
- har avansert kunnskap om prosedyrer for tolkning, sammenfatning og analyse av kvalitative datasett, særlig for to utvalgte sentrale analytiske tilnærminger
- har kunnskap om forskningsdesign som ofte brukes ved kvalitative tilnærminger (eks; casestudier, aksjonsforskning, brukermedvirkning)
- har kunnskap og forståelse om etiske problemstillinger og ivaretakelse av personvern i kvalitativ forskning
Studenten
- kan formulere hensiktsmessige kvalitative forskningsspørsmål, og designe kvalitative undersøkelser, inkludert intervjuguider
- kan gjennomføre fruktbare intervjuer, både individuelle intervju og fokusgruppeintervju med riktige opptaksprosedyrer, og reflektere over fordeler og ulemper ved ulike typer intervju
- kan transkribere og analysere kvalitative data etter to sentrale analyseformer, og forholde seg reflektert til transkriberings- og analyseformer
- kan bruke programvare for kvalitativ analyse (eks. MAXQDA)
- vet hvordan å presentere kvalitative data i rapport- eller artikkelform
- kan følge GDPR-lovgivning og prosedyrer hos NSD og REK for kvalitativ forskning
- kan forholde seg kritisk til valg av metode, og veie fordeler og ulemper ved de ulike tilnærmingene mot hverandre
Studenten
- kan selv initiere, planlegge og gjennomføre kvalitativ forskning/undersøkelser
- kan rapportere og formidle resultater fra kvalitative studier/undersøkelser
- kan skrive meldeskjema (med samtykkeerklæring og informasjonsskriv) for personopplysninger til NSD
- Deltagelse i seminar og prosjektarbeid (minimum 80%).
- Innleveringer som vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Mappeeksamen som vurderes helhetlig til bestått/ikke bestått. Mappen består av de obligatoriske innleveringene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet