Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

MPAR4016 Kriseledelse i komplekse organisasjoner

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      MPAR4014 Kriseledelse, risiko og sikkerhet

Emnets innhold
  • Grunnleggende teorier, modeller og perspektiver for kompleksitet i organisasjoner, ikke-lineære systemer, og betingelser for kaos i systemer 
  • Ledelse og organisering av beredskapsorganisasjoner, med vekt på tversektoriell organisering og effektiv ledelse på ulike nivåer under hendelser og kriser 
  • Teorier og modeller for situasjonsbevissthet (SA), «sensemaking», kommunikasjon, planleggings- og beslutningsprosesser (herunder proaktiv tilnærming) knyttet til beredskap- og sikkerhetsområdet 
  • Teorier og modeller for dynamisk og fleksibel organisering av beredskap og krisehåndtering, med vekt på kontraster mellom distribuerte og sentraliserte organisasjonsformer, ledelse og beslutningsprosesser   
  • Teoretiske perspektiver for risikovurdering, sikkerhetsstyring og sikkerhetskultur i komplekse organisasjoner 
  • Teorier og modeller for kognisjon og individuelle forskjeller innen kommunikasjon og beslutningstaking under kriser og hendelser 
  • Beslutnings- og læringsprosesser knyttet til trening og øving i komplekse, dynamiske, og virtuelle beredskapsorganisasjoner 
  • Teknologi for trening og øving på krisehåndtering i komplekse organisasjoner, herunder verktøy for modellering av systemer og prosesser, beslutningsstøtte, «virtuell virkelighet», kunstig intelligens, med mer 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har inngående kunnskap om komplekse, dynamiske omgivelser og ikke-lineære systemer 
  • har inngående kunnskap om prinsipper for ledelse og organisering av beredskaps-organisasjoner, med vekt på tversektoriell organisering og ledelse på taktisk, operasjonelt og strategisk nivå samt grensesnittet mellom nivåene 
  • har avansert kunnskap om kommunikasjons- og beslutningsprosesser på tvers av sektorer og organisasjonsnivåer innen beredskap- og sikkerhetsområdet 
  • har avansert kunnskap om dynamisk, fleksibel («agile») organisering som respons på sammensatte, fremvoksende trusler og forsvar mot «uventede» hendelser 
  • har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver for risikovurdering, sikkerhetsstyring og sikkerhetskultur i komplekse organisasjoner, med vekt på beskyttelse av samfunnskritisk infrastruktur  
  • har inngående kunnskap om personlige egenskaper / individuelle forskjeller som har betydning for kriseledelse i komplekse, dynamiske organisasjoner 
  • har inngående kunnskap om beslutnings- og læringsprosesser knyttet til trening og øving i komplekse, dynamiske, og virtuelle beredskapsorganisasjoner  
Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende faglig kunnskap på avanserte praktiske og teoretiske problemstillinger innen ledelse og organisering av beredskap og krisehåndtering, og gjøre rede for sine valg 
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer (modeller, analyser, planer og simuleringer, med mer) relatert til avanserte funksjoner og komplekse, dynamiske prosesser innen beredskap og krisehåndtering 
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere distribuerte, fler-nivå beredskaps- og kriseøvelser med avansert IKT-støtte 
Generell kompetanse

Studenten 

  • har god kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innen emneområdet 
  • kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger innenfor beredskapsorganisering og kriseledelse både skriftlig og muntlig 
  • kan utveksle synspunkter med andre som har bakgrunn innen organisasjon og ledelse, beredskap og krisehåndtering, og delta i utvikling av god praksis 
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen organisasjon og ledelse, med vekt på beredskap og krisehåndtering 
  • har kunnskap om sammenhenger mellom samfunnssikkerhet, beredskap og bærekraft i et globalt, langsiktig perspektiv 
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger og diskusjoner. Mellom samlingene skal deltakerne arbeide med oppgaver og selvstudier. Faste kollokviegrupper anbefales. 

 

Studentene skal også presentere oppgaver i klassen. Mye av innsikten, erfaringen og kunnskapen vil oppstå som følge av de prosessene studentene selv skaper. 

Studentene vil delta i en eller flere simulerte kriseøvelser, der aktuell teknologi benyttes for å generere en «virtuell verden» hvor det tas beslutninger og kommuniseres i en distribuert, multi-team / fler-nivå organisasjonsform. 

Obligatoriske aktiviteter
  • Obligatorisk deltakelse på minst én kriseøvelse. 
  • Innlevering av en skriftlig individuell oppgave og en skriftlig gruppeoppgave. 
Eksamen

48-timers individuell hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F der E er laveste ståkarakter. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring