Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

MEV3000 Mentoring og veiledning

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår, 2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt, Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

Emnets innhold
  • Sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen mentoring og veiledning
  • Rammer for læring og læring i praksis
  • Mentoring- og veiledningstradisjoner
  • Mentoringen og veiledningens hensikt og mentor rollen
  • Ulike mentor- og veiledningsmetoder
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Informasjonskompetanse, kilde og referanseteknikk
  • Mentoring og veiledning i etiske dilemmaer
  • Refleksjon over egen mentoring- og veiledningspraksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om det pedagogiske grunnlaget for mentoring og veiledning: læring, læringsstiler, motivasjon, mestring og målarbeid
  • har inngående kunnskap om mentors roller, metoder og arbeidsmåter tilpasset mentees utviklingsprosess
  • har inngående kunnskap om hvordan mentors kommunikasjon og samhandling skaper betingelser for mentees endrings- og handlingskompetanse
  • har inngående kunnskap om etikk, verdigrunnlag og relasjonskompetanse som etablerer, fremmer og vedlikeholder samarbeidet mellom mentor og mentee  
Ferdigheter

Kandidaten 

  • kan sette rammer for planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av mentorprosesser
  • kan etablere relasjoner og lede mentorprosessen på en måte som fremmer mentees utvikling og læring  
  • kan kritisk vurdere og tilpasse arbeidsmåter til mentees forutsetninger, mål og handlingsplaner  
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan kommunisere og samhandle i samsvar med yrkesetiske normer og verdier
  • kan systematisk forbedre sin praksis gjennom å reflektere over sine erfaringer i lys av forskningsbasert kunnskap
  • kan vurdere og reflektere over betydningen av mentoring for organisasjonen eller virksomheten
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger på studiested og nett
  • Veiledning
  • Praktiske øvelser
  • Oppgaveskriving
  • Gruppeoppgaver 
  • Individuelle oppgaver
  • Muntlig presentasjon
  • Selvstudium
Obligatoriske aktiviteter
  • 80 % deltakelse på studiesamlinger
  • Et skriftlig arbeidskrav individuelt, som godkjennes med vekt på kilder og kildebruk
  • To skriftlige arbeidskrav individuelt eller i gruppe, med muntlig presentasjon i mindre grupper på samling
Eksamen

Individuell muntlig eksamen

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Hjelpemidler til eksamen: Egenprodusert presentasjon f.eks med PowerPoint
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning