KROI4006 Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid
- EmnekodeKROI4006
 - Studiepoeng20
 - Undervisningssemestre2027 Høst, 2028 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
 
- Pedagogisk prosjektledelse
 - Profesjonsutvikling
 - Fagutvikling
 - Skoleutvikling
 - Pedagogiske metoder for fag- og skoleutvikling
 - Praksis
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om lærerprofesjonen, om utviklingen av skolen som organisasjon, kroppsøving og idrettsfag som skole-, kultur- og forskningsfag, og bred forståelse av skolens mandat og verdigrunnlag
 - har inngående kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler
 - har inngående kunnskap om kontaktlærers arbeid og ansvar
 
Studenten
- kan alene og sammen med andre planlegge, vurdere og gjennomføre undervisning for elever med ulike behov, basert på nasjonal og internasjonal forskning, profesjonsfaglig erfaringskunnskap og gjeldende læreplaner og andre styringsdokumenter
 - har dyp innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
 - har dyp innsikt i tverrfaglige temas betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
 - kan gi elevene velbegrunnede vurderinger med og uten karakter basert på tydelig definerte vurderingskriterier
 
Studenten
- kan på et avansert nivå drive formidlingsarbeid basert på særtrekk ved kroppsøving og idrettsfag, og kan identifisere, vurdere og formidle profesjonsfaglige- og etiske problemstillinger og bidra til å utvikle egen praksis og profesjonsutøvelsen 
 - kan analysere og kommunisere kroppsøving sin rolle i skolen og samfunnet
 - kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og eventuelt andre instanser i og utenfor skolen på en profesjonell måte
 - har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
 - vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
 - vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
 
- Ideseminar
 - Framlegg
 - Ressursforelesninger
 - Veiledning
 - Selvstudium
 - Gruppearbeid
 - Oppgaveskriving
 - Praksisopplæring (10 dager)
 
Studentene jobber sammen i praksisgrupper og følgende krav må være godkjent for å avlegge del 1 av eksamen:
- Muntlig fremlegg i gruppe hvor læringsmål og pensum presenteres (tidlig høst)
 - Møte med praksislærer og skoleledelse for drøfting av prosjektideer
 - Presentasjon av plan for utviklingsprosjektet på veiledningsseminar samt være opponent (midten/slutten av februar)
 - Gjennomføring av utviklingsprosjekt
 
Del 2 av eksamen har ingen obligatoriske krav.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen  | Bestått - Ikke bestått  | Gruppe  | ||||
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | 
To-delt eksamen:
Del 1
 Planlegge og gjennomføre delingskonferanse i gruppe hvor studentene presenterer sine utviklingsprosjekter for skoler i regionen. Vurderes til bestått / ikke bestått.  
Del 2
 Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  
Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet