KROI4006 Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2027 Høst, 2028 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Pedagogisk prosjektledelse
- Profesjonsutvikling
- Fagutvikling
- Skoleutvikling
- Pedagogiske metoder for fag- og skoleutvikling
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om lærerprofesjonen, om utviklingen av skolen som organisasjon, kroppsøving og idrettsfag som skole-, kultur- og forskningsfag, og bred forståelse av skolens mandat og verdigrunnlag
- har inngående kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler
- har inngående kunnskap om kontaktlærers arbeid og ansvar
Studenten
- kan alene og sammen med andre planlegge, vurdere og gjennomføre undervisning for elever med ulike behov, basert på nasjonal og internasjonal forskning, profesjonsfaglig erfaringskunnskap og gjeldende læreplaner og andre styringsdokumenter
- har dyp innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
- har dyp innsikt i tverrfaglige temas betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
- kan gi elevene velbegrunnede vurderinger med og uten karakter basert på tydelig definerte vurderingskriterier
Studenten
- kan på et avansert nivå drive formidlingsarbeid basert på særtrekk ved kroppsøving og idrettsfag, og kan identifisere, vurdere og formidle profesjonsfaglige- og etiske problemstillinger og bidra til å utvikle egen praksis og profesjonsutøvelsen
- kan analysere og kommunisere kroppsøving sin rolle i skolen og samfunnet
- kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og eventuelt andre instanser i og utenfor skolen på en profesjonell måte
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Ideseminar
- Framlegg
- Ressursforelesninger
- Veiledning
- Selvstudium
- Gruppearbeid
- Oppgaveskriving
- Praksisopplæring (10 dager)
Studentene jobber sammen i praksisgrupper og følgende krav må være godkjent for å avlegge del 1 av eksamen:
- Muntlig fremlegg i gruppe hvor læringsmål og pensum presenteres (tidlig høst)
- Møte med praksislærer og skoleledelse for drøfting av prosjektideer
- Presentasjon av plan for utviklingsprosjektet på veiledningsseminar samt være opponent (midten/slutten av februar)
- Gjennomføring av utviklingsprosjekt
Del 2 av eksamen har ingen obligatoriske krav.
To-delt eksamen:
Del 1
Planlegge og gjennomføre delingskonferanse i gruppe hvor studentene presenterer sine utviklingsprosjekter for skoler i regionen. Vurderes til bestått / ikke bestått.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe | ||||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet