Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

KROI4006 Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2027 Høst, 2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Pedagogisk prosjektledelse 
  • Profesjonsutvikling 
  • Fagutvikling 
  • Skoleutvikling 
  • Pedagogiske metoder for fag- og skoleutvikling 
  • Praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har avansert kunnskap om lærerprofesjonen, om utviklingen av skolen som organisasjon, kroppsøving og idrettsfag som skole-, kultur- og forskningsfag, og bred forståelse av skolens mandat og verdigrunnlag
     
  • har inngående kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler
  • har inngående kunnskap om kontaktlærers arbeid og ansvar
Ferdigheter

Studenten 

  • kan alene og sammen med andre planlegge, vurdere og gjennomføre undervisning for elever med ulike behov, basert på nasjonal og internasjonal forskning, profesjonsfaglig erfaringskunnskap og gjeldende læreplaner og andre styringsdokumenter
     
  • har dyp innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap
  • har dyp innsikt i tverrfaglige temas betydning for læring av fag og elevenes forståelse av fagkunnskap 
  • kan gi elevene velbegrunnede vurderinger med og uten karakter basert på tydelig definerte vurderingskriterier
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan på et avansert nivå drive formidlingsarbeid basert på særtrekk ved kroppsøving og idrettsfag, og kan identifisere, vurdere og formidle profesjonsfaglige- og etiske problemstillinger og bidra til å utvikle egen praksis og profesjonsutøvelsen 
     
  • kan analysere og kommunisere kroppsøving sin rolle i skolen og samfunnet
  • kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og eventuelt andre instanser i og utenfor skolen på en profesjonell måte
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Ideseminar 
  • Framlegg 
  • Ressursforelesninger  
  • Veiledning  
  • Selvstudium 
  • Gruppearbeid 
  • Oppgaveskriving 
  • Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske aktiviteter

Studentene jobber sammen i praksisgrupper og følgende krav må være godkjent for å avlegge del 1 av eksamen:  

  1. Muntlig fremlegg i gruppe hvor læringsmål og pensum presenteres (tidlig høst) 
  2. Møte med praksislærer og skoleledelse for drøfting av prosjektideer  
  3. Presentasjon av plan for utviklingsprosjektet på veiledningsseminar samt være opponent (midten/slutten av februar) 
  4. Gjennomføring av utviklingsprosjekt 

Del 2 av eksamen har ingen obligatoriske krav.  

Eksamen

To-delt eksamen:

Del 1
Planlegge og gjennomføre delingskonferanse i gruppe hvor studentene presenterer sine utviklingsprosjekter for skoler i regionen. Vurderes til bestått / ikke bestått.  

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap