KIUA2015 Kunstig intelligens i utdanning
- EmnekodeKIUA2015
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen.
KI-drevet pedagogikk og undervisnings- og læringsmetodikk er i rask utvikling. Algoritmer, store språkmodeller og maskinlæring utfordrer tradisjonelle arbeids- og læreformer. Dette emnet vil forberede studenter på å jobbe med og evaluere KI-drevne verktøy i utdanning, og til å reflektere over konsekvensene for undervisning og læring. Viktige problemstillinger inkluderer:
- Persontilpasset læring med AI: Hvordan kan KI-verktøy hjelpe til med å skreddersy undervisning til den individuelle elevens behov, og optimalisere læring?
- Etiske implikasjoner: etiske implikasjoner slik som personvern, sikkerhet og systematiske skjevheter i KI-baserte læringsverktøy
- KI i skriving, lesing og språklæring
- KI som et verktøy i planlegging og forberedelse i utdanning
- Kunnskapsproduksjon med hjelp av generativ KI
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten har
- begynnende forståelse for prinsippene bak kunstig intelligens (KI), algoritmer og maskinlæring
- inngående kunnskap om nåværende praksiser, muligheter og utfordringer forbundet med bruk av KI i skoler og andre utdanningskontekster
- kunnskap om historisk bruk av KI generelt og i pedagogisk kontekst spesifikt
Studenten kan
- selvstendig eksperimentere med og evaluere forskjellige KI-drevne verktøy i en pedagogisk kontekst
- anvende teoretiske perspektiver fra det pedagogiske feltet til å evaluere og analysere mulige konsekvenser av maskinlæring og store språkmodeller i mange forskjellige utdanningskontekster
- evaluere og diskutere etiske og juridiske problemstillinger, slik som sikkerhet og personvern, i pedagogisk bruk av KI
- argumentere for hvordan KI kan integreres i undervisning på måter som vil fremme læring
- kritisk analysere mulige konsekvenser av KI-dreven automatisering på menneskelige relasjoner i et bredt spekter av utdanningskontekster
Studenten kan
- selvstendig anvende og diskutere nåværende KI-drevne verktøy i et bredt spekter av pedagogiske kontekster
- kommunisere sammenhengende, klart og forståelig om problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens i utdanning
- tenke kritisk om bruk av KI i utdanning og skole
Arbeidsmetoder vil inkludere forelesninger, seminarer, gruppearbeid, studentpresentasjoner, selvstudium og skriftlige oppgaver. Kommunikasjonsplattformene Canvas vil bli brukt i undervisningen, i tillegg til et bredt utvalg av digitale plattformer og programmer, spesifikt programmer som er basert på maskinlæring og store språkmodeller.
- tilstedeværelse på minimum 80% og aktiv deltakelse i undervisning
- en oppgave utført ved hjelp av KI/ML-verktøy og
- en muntlig presentasjon om et selvvalg kursrelevant emne
Arbeidskrav er spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Obligatoriske oppgaver kan utføres og skrives enten på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | 3 Dag(er) | 100 |
- skriftlig hjemmeeksamen over tre dager
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.
Tillatte hjelpemidler:
- Litteratur
- Alle trykte og skrevne ressurser
- KI-generert tekst og innhold skal være klart merket og akademisk begrunnet.