KIUA1008 Anvendt regresjon

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Anvendt regresjon gir studentene en grunnleggende forståelse av regresjonsanalyse og dens praktiske anvendelser innen kunstig intelligens. Regresjonsanalyse er et kraftig statistisk verktøy som brukes til å utforske sammenhenger mellom variabler, lage spådommer og få verdifull innsikt fra data. Studentene skal få ferdigheter i dataforberedelse, modellvalg, tolkning og effektiv kommunikasjon av resultater. I tillegg gir emnet oppdatert informasjon på innovative regresjonsmetoder, som bidrar til utvikling av praktiske KI-løsninger og utveksling av beste praksis innen feltet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om og en helhetlig forståelse av regresjonsanalyse, inkludert begreper, antakelser og teknikker involvert i enkel lineær regresjon og multippel lineær regresjon med evne til kunnskap om polynomregresjon, ikke-lineære modeller og regresjon med kategoriske prediktorer
  • kunnskap om modellevalueringsteknikker, inkludert vurdering av modelltilpasning, godhetsmål (R-kvadrat, justert R-kvadrat), og diagnostiske prosedyrer for regresjonsmodeller
  • kunnskap om anvendelser av regresjonsanalyse på ulike felt, som finans, markedsføring, helse og samfunnsvitenskap, med forståelse for hvordan regresjonsanalyse brukes til å løse problemer i den virkelige verden, samt gjøre faglige begrunnede slutninger og prediksjoner om utviklingen
Ferdigheter

Studenten kan

  • bygge regresjonsmodeller, velge passende prediktorer, estimere regresjonskoeffisienter ved bruk av minste kvadraters metode, og vurdere modellforutsetninger for å implementere regresjonsmodeller ved bruk av statistisk programvare
  • evaluere ytelsen til regresjonsmodeller og diagnostisere modellrelaterte problemer for å kunne vurdere modelltilpasning, identifisere individuelle datapunkter som har innvirkning på analysen eller prediksjonen
  • analysere data og tolke regresjonsresultater og evne til å identifisere meningsfulle sammenhenger mellom variabler, lage prediksjoner og trekke innsikt fra regresjonsmodeller
Generell kompetanse

Studenten kan

  • bruke regresjonsanalyseteknikker
  • utnytte datakompetanse og statistiske resonneringsevner for å analysere og tolke data, anvende statistiske teknikker i regresjonsanalyse og kritisk vurdere gyldigheten og påliteligheten til regresjonsmodeller
  • ta etiske hensyn i dataanalyse, inkludert personvern, konfidensialitet og anerkjenne viktigheten av ansvarlig datahåndtering, objektiv modelleringspraksis og transparent rapportering av resultater
  • gjennom samarbeide om dataanalyseoppgaver formidle funn og tolkninger til ulike interessenter og målgrupper
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • 2 individuelle oppgaver i henhold til undervisningsplanen for emnet
  • deltakelse i undervisning og lab-øvelser i henhold til undervisningsplanen for emnet

 

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet. 

Vurdering
  • 1 individuell prosjektbasert oppgave

 

Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studenten kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valg er bokmål, nynorsk eller engelsk.

 

Tillatte hjelpemidler

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen