Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

INTOP4011 Vitenskapsteori innen markedsføring

    • Studiepoeng
      2,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet bygger på mer generelle temaer innen vitenskapsteoretiske posisjoner der flere tilnærminger og posisjoner behandles. Normalt skal studenter derfor ha et mer generelt vitenskapsteoretisk kurs på phd-nivå tilsvarende minst 7,5 stp. Emnet tas parallelt med at man jobber med avhandlingen.

Emnets innhold

Emnet «Vitenskapsteori innen markedsføring» er et tilleggs- og spesialiseringemne som understøtter det vitenskapsteoretiske fundamentet for markedsføringsfaget. Emnet er innrettet på ph.d.-nivå, og bygger på mer generelle ph.d.-emner i vitenskapsteori som har en bredere inngang til vitenskapsteoretiske problemstillinger.  Formålet med dette tilleggsemnet er å gi studentene mer spesialisert kunnskap innrettet på deres avhandlingsarbeid innen markedsføring.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har avansert kunnskap om og innsikt i sentrale debatter om ontologiske og epistemologiske spørsmål innen markedsføring som forskningsområde
  • har en kritisk og reflektert forståelse av sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapsteoretiske posisjoner innen markedsføring fra et tjenesteperspektiv som forskningsområde, samt et grunnlag for å kunne vurdere forskningsetiske spørsmål
  • ha utviklet et vitenskapsteoretisk og forskningsetisk grunnlag for arbeid med egen avhandling
Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere og utfordre sammensatte vitenskapsteoretiske spørsmål knyttet til egen forskning, og til vitenskap som samfunnsinstitusjon og praksis
  • kan håndtere forskningsetiske spørsmål knyttet til arbeid med egen avhandling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere sitt avhandlingsarbeid i en vitenskapshistorisk og – filosofisk ramme(r) og se egne metodevalg ut fra relevante vitenskapsteoretiske posisjoner innen markedsføring
  • kan vurdere relasjonene mellom epistemologi, ontologi og forskningsmetoder, samt hvordan ulike etiske forutsetninger og dilemma kan knyttes til forskning innen markedsføring
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er primært et selvstudium. Veiledning kan gis etter avtale, individuelt eller i gruppe. Studenten må selv gjøre avtale med emneansvarlig eller ph.d.-leder om oppstart av emnet og innleveringstidspunkt for eksamen. 

Arbeidskrav

Ingen. 

Vurdering

Semesteroppgave i form av et fem siders individuelt essay (ca. 1500 ord) basert på deltagernes forskningsprosjekt. Eksamen skal gi grunnlag for å vurdere om læringsutbyttene er nådd. Prestasjonen vurderes til bestått/ikke bestått.

Studenten må kontakte emneansvarlig eller ph.d.-leder for avtale om innleveringstidspunkt for eksamen

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Alle
100%
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring