FHV4005 Vitenskapelig metode
- EmnekodeFHV4005
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Innføring i folkehelse og Folkehelse, forvaltning og epidemiologi
- Vitenskapsteoretiske paradigmer
- Design, prosess og metodologiske idealtyper
- Kvantitativ metode
- Grunnleggende begreper
- Utvalgsmetoder
- Bruk av spørreskjema og andre valide instrumenter
- Organisering av datasett og eksplorativ datanalyse
- Beskrivende statistikk
- Slutningsstatistikk: et utvalgt grunnleggende statistiske tester
- Kvalitativ metode
- Grunnleggende begreper
- Nærhet, distanse og validitet i kvalitativ metode
- Strategiske utvalg og metodologiske valg
- Intervju, observasjon og dokumentanalyse som meningsdannelse
- Følsomhet for kontekst og verdien av forskningsubjektets perspektiv
- Fortolkning, hermeneutikk og generaliserbarhet i kvalitativ metode
- Akademisk skriving og forskningsetikk
- Drive forskning etter etiske prinsipper, inkludert hvordan søke godkjenning fra REK og NSD
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetodiske idealtyper
- har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder og forskningsdesign
- har inngående forståelse av datainnsamling, analyse og kvalitet i kvantitativ og kvalitativ forskning
- har inngående kunnskap om den kritiske forskingsprosessen og etiske prinsipper
Studenten
- kan forholde seg kritisk til informasjonskilder fra ulike forskningstradisjoner
- kan redegjøre for sammenheng mellom forskningsspørsmål, studiedesign, metode og analyse
- kan analysere, tolke og kvalitetssikre kvalitative og kvantitative data
- kan skriftlig og muntlig formidle forskningsresultater med en tydelig vitenskapelig logikk
- kan anvende egnede dataprogrammer og teknikker for å behandle kvalitative og kvantitative data
- kan vurdere etiske dimensjoner knyttet til kvalitativ og kvantitativ forskning
Studenten
- kan på en kritisk måte vurdere og anvende vitenskapsteoretiske begreper og perspektiver i utvikling av fag - og forskningsprosjekter innen fagfeltet folkehelse og helsefremmende arbeid
- har innsikt i kvantitative og kvalitative metoder samt litteraturstudier med relevans for fagfeltet
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 3 Time(r) |
|
Skriftlig individuell eksamen med tilsyn over 3 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet