Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

FHV4005 Vitenskapelig metode

    • Emnekode
      FHV4005
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Innføring i folkehelse og Folkehelse, forvaltning og epidemiologi

Emnets innhold
  • Vitenskapsteoretiske paradigmer
  • Design, prosess og metodologiske idealtyper
  • Kvantitativ metode
    • Grunnleggende begreper
    • Utvalgsmetoder
    • Bruk av spørreskjema og andre valide instrumenter
    • Organisering av datasett og eksplorativ datanalyse
    • Beskrivende statistikk
    • Slutningsstatistikk: et utvalgt grunnleggende statistiske tester
  • Kvalitativ metode
    • Grunnleggende begreper
    • Nærhet, distanse og validitet i kvalitativ metode
    • Strategiske utvalg og metodologiske valg
    • Intervju, observasjon og dokumentanalyse som meningsdannelse
    • Følsomhet for kontekst og verdien av forskningsubjektets perspektiv
    • Fortolkning, hermeneutikk og generaliserbarhet i kvalitativ metode
  • Akademisk skriving og forskningsetikk
    • Drive forskning etter etiske prinsipper, inkludert hvordan søke godkjenning fra REK og NSD

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetodiske idealtyper
  • har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder og forskningsdesign
  • har inngående forståelse av datainnsamling, analyse og kvalitet i kvantitativ og kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om den kritiske forskingsprosessen og etiske prinsipper
Ferdigheter

Studenten  

  • kan forholde seg kritisk til informasjonskilder fra ulike forskningstradisjoner
  • kan redegjøre for sammenheng mellom forskningsspørsmål, studiedesign, metode og analyse
  • kan analysere, tolke og kvalitetssikre kvalitative og kvantitative data
  • kan skriftlig og muntlig formidle forskningsresultater med en tydelig vitenskapelig logikk
  • kan anvende egnede dataprogrammer og teknikker for å behandle kvalitative og kvantitative data
  • kan vurdere etiske dimensjoner knyttet til kvalitativ og kvantitativ forskning
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan på en kritisk måte vurdere og anvende vitenskapsteoretiske begreper og perspektiver i utvikling av fag - og forskningsprosjekter innen fagfeltet folkehelse og helsefremmende arbeid
  • har innsikt i kvantitative og kvalitative metoder samt litteraturstudier med relevans for fagfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Kollokviegrupper
  • Seminarer
Obligatoriske aktiviteter

Presentasjon av en vitenskapelig artikkel

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
3 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Skriftlig individuell eksamen med tilsyn over 3 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Master i folkehelsevitenskap med vekt på endring av livsstilsvaner
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)