BRA2003 Bærekraftig destinasjonsledelse
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
RLT1007 Markedsføring, BRA1001 Reiseliv og arrangement i et bærekraftsperspektiv, BRA1002 Attraksjons- og opplevelsesutvikling, RLT1006 Organisasjonsforståelse og BRA1003 Bærekraftig design.
Anbefalte forkunnskaper: OLA1010 Innføring i innovasjon og entreprenørskap.
Emnet vektlegger sentrale problemstillinger og faglige perspektiver knyttet til utvikling og ledelse av bærekraftige og konkurransedyktige turistdestinasjoner, herunder helårsdestinasjoner, samarbeid om fellesgoder og bærekraftig ressursbruk, samt politiske og kommunale prosesser.
Primært vektlegges organisasjons- og ledelsesutfordringer knyttet til en bærekraftig destinasjonsutvikling, der både private og offentlige aktører deltar i reiselivets økosystem. Dette omhandler hvordan en legger til rette for samhandlingsprosesser som styrker innovasjons- og konkurranseevnen.
Det teoretiske rammeverket gir grunnlag for å identifisere ulike aktører på en destinasjon, samt de allianser og utfordringer som utvikles i samhandling mellom aktørene. Spesielt vektlegges evnen til å arbeide med en bærekraftig destinasjonsutvikling innenfor de begrensninger og muligheter som oppstår i skjæringspunktet mellom de ulike aktørene.
Emnet baserer seg på følgende hovedtemaer: bærekraftig reiselivsutvikling, samarbeid og nettverk, destinasjonsmarkedsføring (herunder digitale løsninger), destinasjonens eiermodeller og verdikjede, innovasjon og utvikling av omgivelser der tjenestene leveres/oppleves, samt kulturvern og arkitektur, naturvern og tilgang til natur.
Emnet krever minst 10 studenter for oppstart.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til sentrale teorier og begreper fra litteraturen som reiselivets økosystem, aktørbildet på en destinasjon, bærekraftig- og regenerativt reiseliv
- har kunnskap om destinasjonsplanlegging, transport, markedsføring, turismeatferd og etterspørsel, og hvilke muligheter og begrensninger dette gir
- har kunnskap om destinasjonsledelse, herunder kvalitets-/serviceledelse
- kjenner til hvordan en tilrettelegger for samhandlingsprosesser som styrker innovasjons- og konkurranseevnen
- har grunnleggende kunnskap om bærekraftsbegrepet, og de dilemmaer og paradokser det stiller oss ovenfor, for eksempel klimaendringer, overturisme og økonomiske svingninger
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Studenten
- kan delta aktivt i utviklingen og markedsføringen av bærekraftige destinasjonsstrategier og iverksette disse
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over og analysere mulighetene for omstilling og nyskaping på en destinasjon
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Studenten
- kan reflektere og være kritisk til kilder, samt formidle sentralt fagstoff
- kan planlegge for en økonomisk, sosial og miljømessig bærekraftig reiselivsutvikling
- kan anvende sine kunnskaper for gjennom kritiske perspektiver å utforme faglige problemstillinger for ledelse av bærekraftige destinasjoner både selvstendig og sammen med andre
- kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, ekskursjon, studentpresentasjoner, oppgaveskriving og arbeid med konkrete case – både individuelt og i gruppe.
Bruk av HINNs læringsplattform til informasjon, kommunikasjon og innlevering av arbeidskrav.
Studentene er forventet å ta aktivt del i forelesninger og seminarer på campus. Ekskursjon og arbeidskrav er obligatoriske. Forventet arbeidsinnsats for emnet er ca. 400 timer (jfr. ECTS-standard).
Inntil 3 arbeidskrav som vil være en kombinasjon av skriftlig og muntlig, gruppe og individuelt. Innretning og omfang informeres om ved emnets oppstart.
Obligatorisk oppmøte på 75 % av undervisningen (forelesninger, presentasjoner, seminarer mv.).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 72 Time(r) |
|