BIOING1207 Hematologi, hemostase og immunologi
- EmnekodeBIOING1207
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
-
- Studenten må ha fullført minst 45 studiepoeng i løpet av det første studieåret i Bachelor bioingeniørfag.
-
Hematologi
- Hematopoesen og blodcellers utvikling, funksjon og morfologi
- Blodutstryk, may-grünwald-giemsa farging med vurdering og differensialtelling
- Cellavision digital morfologi
- Optisk og impedanse flow cytometry med fluorescensanalyser
- Automatiserte hematologiske celletellere (sysmex, alinity hq)
- Sykdomslære som anemi og proliferative sykdommer/leukemi
- Immunfenotyping for leukemi diagnostikk (flowcytometrisk leukemiutredning)
Hemostase
- Primær og sekundær hemostase og fibrinolyse
- Hemostase undersøkelser som PT-INR, aptt, fibrinogen og d-dimer
- Sykdomslære som trombose og hemofili
Immunologi
- Immunsystemets oppbygning og organisering
- Hvordan cellene i immunsystemet fungerer og samarbeider i immunresponsen
- Cellulær immunologi: immunsviktutredninger og kvantitering av lymfocytter.
Felles
- Venøs prøvetaking
- Kvalitetssikring av analyseresultat – vurdering av riktighet, variasjon, presisjon og standardavvik
- Preanalytiske forhold
- Vurdering av normale og patologiske analyseresultat
- Risikovurdering, avvikshåndtering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan beskrive kroppens normale hematologiske, hemostatiske og immunologiske prosesser og biologiske variasjoner
- kan forklare relevant sykdomslære innen hematologi, hemostase og immunologi
- har kunnskap om hvordan celler og analytter analyseres og undersøkes som et ledd i diagnostikk, oppfølging og behandling av sykdom
- kjenner til forsknings- og utviklingsaktivitet innen hematologi, hemostase og immunologi
- har kunnskap om utvalgte metoder, laboratorieutstyr og bioingeniørfaglige oppgaver innen hematologi og koagulasjon
- har kunnskap om analyseresultaters pålitelighet og hvordan preanalytiske, analytiske og postanalytiske forhold påvirker analyseresultater
- har kunnskap om korrekt blodprøvetaking av voksne
Studenten
- kan finne frem og anvende relevant dokumentasjon som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
- kan anvende utvalgte analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes for hematologiske og koagulasjonsanalyser
- kan anvende bioingeniørfaglig kompetanse innen hematologi og koagulasjon slik at bestilling av prøver tolkes riktig med korrekt formidling av prøvesvar på norsk både skriftlig, muntlig
- kan beherske utvalgte metoder for bioingeniørfaglig arbeid, arbeide strukturert og nøyaktig og følge gjeldende prosedyrer og forskrifter
- kan vurdere laboratorieteknisk arbeid fra blodprøvetaking til analysesvar foreligger og vurdere utvalgte metoders muligheter, begrensninger og feilkilder
- kan anvende digital kompetanse, medisinsk, statistisk og laboratoriemedisinsk kunnskap til å kvalitetssikre og vurdere analyseresultaters sannsynlighet og pålitelighet
- kan beherske venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift,
- kan beherske bioingeniørfaglig terminologi
Studenten
- har innsikt og kompetanse innen hematologi, koagulasjon og immunologi og kan planlegge og utføre laboratoriearbeid selvstendig og i gruppe
- har innsikt i bioingeniørfaget, viser faglig redelighet og selvstendighet i sitt arbeid på laboratoriet i tråd med etiske krav og retningslinjer
- er pålitelig, overholder sikkerhetsregler og har holdninger som fremmer nøyaktighet og orden
- møter medmennesker med respekt og forståelse, og samarbeider med kollegaer og annet helsepersonell
- har innsikt i bioingeniørfaglige problemstillinger
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- reflekterer over egen faglig utøvelse og tar imot veiledning
- kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk individuelt og i grupper
- Omvendt klasserom (“flipped classroom”)
- Forelesninger
- Gruppearbeid og individuelle oppgaveløsninger
- Presentasjoner (muntlig og skriftlig)
- Digitale undervisningsressurser
- Intern praksis
- Medstudentvurdering/veiledning
Praksis er integrerte læringselementer som utgjør deler av emnet og det er krav om 90% tilstedeværelse.
Praksis
Intern praksis i form av seks dager laboratoriekurs
- 90% tilstedeværelse på seks dager intern praksis
- Forarbeid (fem digitale tester) og etterarbeid (fem labrapportskjemaer i forbindelse med laboratoriekurs
- Presentasjon av en vitenskapelig poster i forbindelse med laboratoriekurs
- Praksis
- 90% tilstedeværelse i tre timeplanfestede seminarer med case-basert undervisning
Ikke godkjente skriftlige obligatorisk aktivitet kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering én (1) gang før ordinær eksamen.
Ved godkjent fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter, gjøres det en vurdering av emneansvarlig om det er mulig å ta igjen manglende aktiviteter.
Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige til og med påfølgende studieår.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet