AGR1104N Rapport og analyse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Prosessen fra nysgjerrige spørsmål til publiserte fagfellevurderte rapporter – hva er forskning?
  • Strukturen i en vitenskapelig rapport og krav til denne
  • Skriveprosessen, hvordan skrive godt?
  • Bruk av bibliotek og søkemotorer for å finne litteratur (Bibsys Ask, ISI etc.)
  • Informasjonskompetanse – plagiering og bruk av referanser (gjennomføres i samarbeid med bibliotektjenesten). Hva er juks i forskningen? Etiske problemstillinger.
  • Bruk av Word som tekstbehandlingsverktøy for å skrive rapporter.
  • Bruk av Excel som regneark, database, verktøy for å lage figurer og tabeller samt regne median,  gjennomsnitt og variasjonsmål.
  • Presentasjon av tekst, figurer og tabeller.
  • Tolke resultater og diskutere disse i lys av relevant litteratur.
  • Innføring i Power Point til bruk under presentasjoner

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige metoder brukt i rapportskriving innen naturvitenskapelig problemstillinger og temaer
  • har kunnskaper om forskningsprosessen
  • har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til rapportskriving
Ferdigheter

Studenten

  • kan skrive korte og enkle vitenskapelige rapporter basert på IMRoD standarden med fokus på naturvitenskapelig problemstillinger.
  • kan finne frem til relevant litteratur og referere til denne, formulere problemstillinger, utføre enkle analyser og tolke resultatene, samt diskutere disse i forhold til relevant litteratur.
  • Kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor fagfeltet
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i generelle vitenskapelige prosesser innen det naturvitenskapelige fagområdet.
  • kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig.
  • kan gjennomføre varierte oppgaver over lengre tid alene og som deltager i gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Gruppearbeid
  • Digitale læringsstier
  • Digital gruppeveiledning
  • Hverandrevurderinger
Obligatoriske aktiviteter
  • Gjennomføre fire læringsstier med quiz (minimum 80 % riktig)
  • En skriftlig innleveringsoppgave i gruppe (3 - 5 studenter)
  • En muntlig presentasjon av innleveringsoppgave i gruppe
Eksamen

Individuell rapport som vurderes med karakterer fra A-F hvor E er siste ståkarakter

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
6JB295 Rapport og analyse
7,5
6EV198 Rapport og analyse
7,5
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for jordbruksfag