AGR1104N Rapport og analyse
- EmnekodeAGR1104N
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Prosessen fra nysgjerrige spørsmål til publiserte fagfellevurderte rapporter – hva er forskning?
- Strukturen i en vitenskapelig rapport og krav til denne
- Skriveprosessen, hvordan skrive godt?
- Bruk av bibliotek og søkemotorer for å finne litteratur (Bibsys Ask, ISI etc.)
- Informasjonskompetanse – plagiering og bruk av referanser (gjennomføres i samarbeid med bibliotektjenesten). Hva er juks i forskningen? Etiske problemstillinger.
- Bruk av Word som tekstbehandlingsverktøy for å skrive rapporter.
- Bruk av Excel som regneark, database, verktøy for å lage figurer og tabeller samt regne median, gjennomsnitt og variasjonsmål.
- Presentasjon av tekst, figurer og tabeller.
- Tolke resultater og diskutere disse i lys av relevant litteratur.
- Innføring i Power Point til bruk under presentasjoner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige metoder brukt i rapportskriving innen naturvitenskapelig problemstillinger og temaer
- har kunnskaper om forskningsprosessen
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til rapportskriving
Studenten
- kan skrive korte og enkle vitenskapelige rapporter basert på IMRoD standarden med fokus på naturvitenskapelig problemstillinger.
- kan finne frem til relevant litteratur og referere til denne, formulere problemstillinger, utføre enkle analyser og tolke resultatene, samt diskutere disse i forhold til relevant litteratur.
- Kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor fagfeltet
Studenten
- har innsikt i generelle vitenskapelige prosesser innen det naturvitenskapelige fagområdet.
- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig.
- kan gjennomføre varierte oppgaver over lengre tid alene og som deltager i gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- Gruppearbeid
- Digitale læringsstier
- Digital gruppeveiledning
- Hverandrevurderinger
- Gjennomføre fire læringsstier med quiz (minimum 80 % riktig)
- En skriftlig innleveringsoppgave i gruppe (3 - 5 studenter)
- En muntlig presentasjon av innleveringsoppgave i gruppe
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
6JB295 Rapport og analyse | 7,5 | ||
6EV198 Rapport og analyse | 7,5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet