Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

8SHL275 Strategisk HRM kompetanseplanlegging, -ledelse og -utvikling

    • Emnekode
      8SHL275
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Strategisk kompetanseplanlegging

  • Generell innføring i strategibegrepet relatert til ledelse av menneskelige ressurser (LMR) i en tid hvor det stilles høye krav til tverrfaglig samarbeid
  • Generell innføring i kompetansebegrepet
  • Personalplanlegging og kompetansekartlegging
  • Kompetanseplan

Strategisk kompetansledelse

  • Beholde, rekruttere, utvikle og mobilisere
  • Ledelse av menneskelige ressurser i tverrfaglige team og grupper
  • Begrepsmodeller innen forskningstradisjonen Human resource management  (HRM) og tradisjonell personaladministrasjon
  • Insentivsystemer, ulike belønningssystemer og arbeidsrettslige forhold

Kompetanseutvikling

  • Kompetanseutvikling i komplekse helse- og omsorgstjenester
  • Veiledning i tverrfaglig og multietnisk samarbeid
  • Karriereutvikling og kompetansetiltak
  • Ledelse av tverrfaglige team og lærende organisasjoner 

Personalledelse

  • Sentrale ledelsesoppgaver som veiledning og teambygging
  • Internasjonalisering av organisasjoner og arbeidsoppgaver – konsekvenser for personalledelse
  • Etiske dilemmaer knyttet til strategisk personalledelse
  • Strukturering, ledelse, personaladministrasjon. Samfunnskrav til personalarbeid, bla. medbestemmelse, kvinneperspektiv og etnisk mangfold.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om grunnleggende teoridannelse, prinsipper og arbeidsformer innen strategisk kompetanseplanlegging, -ledelse og -utvikling av menneskelige ressurser i helse og omsorgssektoren.
  • har kunnskap om teori og ferdigheter i rekrutteringsmetoder, hvordan man skal beholde og utvikle kompetansen til å bli strategiske ressurser i offentlig forvaltning og tverrfaglig samarbeid
  • har kjennskap til teorier, arbeidsformer, ulike rekrutteringsmetoder, ulike belønningssystem, forhandlinger, kompetansebygging og tverrfaglig læring i team.
  • har kjennskap til utvikling og bruk av karriereplaner til personalutvikling.
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan utvikle egen handlingskompetanse.
  • kan anvende forskjellige rekrutteringsmetoder
  • kan planlegge hvordan man skal beholde og utvikle kompetansen til å bli strategiske ressurser i offentlig forvaltning og tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse

Kandidaten:

  •  forstår konsekvenser av eget og andres verdigrunnlag
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av to samlinger over to dager. I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i basisgruppe (se obligatoriske aktivitet).

Obligatoriske aktiviteter

En arbeidsoppgave mellom første og andre samling i emnet. Oppgaven leveres individuelt eller i gruppe på inntil tre medlemmer.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
Eksamen

Individuell hjemmeeksamen (caseoppgave) over 10 virkedager etter siste samling. Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter

Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Årsstudium - Lederutdanning innen helse og omsorgstjenesten
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)