Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

4EFOR1 Fordypning i eldreomsorg med vekt på psykisk helse

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Kandidaten må ha gjennomført og bestått 4EIPSH1 Innføring i psykisk helsearbeid med vekt på eldre,4EHFM1 Helse, funksjonssvikt og mestring i eldre år, 4EEM1 Etikk og menneskesyn, 4EORG1 Organisering og kommunikasjon. Anbefalt gjennomført: 4EVIT1 Vitenskapsteori og metode.

Emnets innhold
  • Kunnskapsformer
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Litteratursøk
  • Anvendelse, og kritikk av, forsknings- og erfaringsbasert kunnskap relatert til en valgt problemstilling
  • Krav om akademisk redelighet, form og innhold knyttet til et skriftlig utviklingsarbeid
  • Psykisk helsearbeid med eldre
  • Pårørendesamarbeid
  • Eldre og overgrep
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Veiledning
  • Nettverk og sosial støtte
  • Undervisning, rådgivning og personalveiledning
  • Prosjektplanlegging- og gjennomføring

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om eldres fysiske og psykiske helse
  • har inngående kunnskap om lokalsamfunnets betydning for eldres livssituasjon
  • har avansert kunnskap om de spesielle utfordringene som ligger i kommunikasjon og samhandling med personer med demens
  • har selvstendig forståelse for konsekvensene av ulike vitenskapelige tilnærminger i kunnskapsdannelse, og i valg av strategier for samhandling og behandling
Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for og begrunne relevante tiltak som bidrar til å bedre eldre med fysiske og psykiske lidelser, demens og deres pårørendes livssituasjon 
  • har avansert kompetanse i kildesøk, og kan kritisk vurdere, og anvende forskningsresultater i arbeid med faglige problemstillinger 
  • kan planlegge, og gjennomføre et selvstendig faglig teoretisk arbeid med relevans for det kliniske felt
  • kan legge fram eget arbeid på en åpen og reflektert måte og gi konstruktive tilbakemeldinger på medstudenters faglige arbeid 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne sine faglige vurderinger og beslutninger på et juridisk og etisk holdbart grunnlag, og være kritisk til egen yrkesrolle
  • kan gi opplæring og koordinere nødvendige helse og omsorgstjenester til eldre og pårørende i kommune- og i spesialisthelsetjenesten.
  • kan formidle faglige diskusjoner og relevante forskningsresultater innen eldreomsorg til pasienter, pårørende og andre naturlige samarbeidspartnere
  • kan analysere og drøfte faglige og praktiske problemstillinger knyttet til eldreomsorg på en kunnskapsbasert og etisk reflektert måte
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Video/stream
  • Selvstudier 
  • Nettmøter
  • Refleksjoner/diskusjoner
  • Veiledning på fordypningsoppgaven i inntil 4 timer
Arbeidskrav
  • To skriftlige individuelle oppgaver
  • To timer veiledning på fordypningsoppgaven
  • 75% tilstedeværelse på samlinger
Vurdering

Fordypningsoppgave individuelt eller i gruppe på 2 personer. Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakter A- F der E er laveste ståkarakter. Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap