2SALGL1-1 Spill, animasjon og læring 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet tar utgangspunkt i å lære grunnleggende teorier omkring bruk av digitale medier i skolen. Spill og sosiale medier vil stå sentralt, men med utgangspunkt i pedagogiske og psykologiske teorier.
- Innføring i digitale medier og mediebruk blant barn og unge
- Dataspill og spillpedagogikk
- Digitale medier i undervisning
- Systemtenkning
- Pedagogiske og psykologiske teorier
- Sosiale medier
- Utvikle undervisningsopplegg som bruker spill
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk bruk av spill og digitale medier
- har kunnskap om barn og unges bruk og deltagelse i digitale medier
- har grunnleggende kunnskaper innen systemtenkning
- har kunnskaper om spill og spillkultur i lys av psykologiske og pedagogiske perspektiver
Studenten
- kan bruke digitale medier og spill for læringsformål
- kan anvende sosiale medier på en god måte innen skolen
- Kan utvikle elever digitale danning og dømmekraft
- Kan utøve sin profesjonsfaglige digitale kompetanse (pdfk) i møte med barn og unges deltakelse i digitale medier
- kan analysere populærkulturelle digitale medieuttrykk og knytte disse opp til barn og unges identitetskonstruksjon
- Kan bruke relevante psykologiske teori for læring og motivasjon
Studenten
- har grunnleggende kompetanse innen bruk av digitale medier i skolen
- har grunnleggende kompetanse innen spillpedagogikk
- har grunnleggende kompetanse i utvikling av elevers digitale ferdigheter
- har grunnleggende forståelse av dagens digitale mediekultur
Undervisningen går over inntil fem samlinger og legges opp som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.
Praksis
Praksis er en integrert del av studiet. Faget og praksis er knyttet sammen blant annet gjennom praktiske oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden, og studentenes erfaringer fra praksis vil være gjenstand for etterarbeid og fagdidaktisk refleksjon på høgskolen.
Vi viser til gjeldende Plan for praksisopplæringen for detaljert informasjon om innhold i praksisperiodene. Plan for praksisopplæringen og fagplanene supplerer hverandre.
Studenter som tar emnet som videreutdanning har ikke praksisopplæring.
- Utkast til mapper, hvorav en består av en individuell skriftlig oppgave og en består av et praktisk prosjektarbeid i grupper som skal ende i en skriftlig prosjektrapport.
- 75 % obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Mappeinnlevering i henhold til semesterplanen med justerende muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | |||||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F |